3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

از جمع معترضان در پکتیا ۱۸ دانش آموز زندانی شد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،منابع مردمی در ولایت پکتیا از بازداشت ۱۸ دانش آموز دختر که بخاطر بازگشایی مکاتب شان دست به اعتراض زده بودند خبر داده است.

روز گذشته تعدادی از جوانان دانش آموز بالاتر از صنف ششم برای بار اول در حدود پس از یکسال در شهر گردیز مرکز ولایت پکتیا دست به راه پیمایی زدند و خواستار باز گشایی مکاتب بالاتر از صنف ششم شدند.

در همین حال منابع میگوید:که طالبان تعداد هژده دانش آموز دختر که در صدر ردیف این راه پیمایی اعتراضی بودند را بازداشت کردند،که ۱۴ نفر آن پس از ساعتی آزاد شد،اما چهار نفر دیگر تاکنون در بند هستند.

این چهار معترض سهیلا بنت احمدالله آموزگار لیسه پیران،نجینه بنت مصطفی دانش آموز صنف دوازده هم لیسه شاه قمبر و دو خانم دیگر از جمع معترضان در زندان شهر گردیز بسر می برند.

تاکنون منابع رسمی در این مورد ابراز نظر نکرده است.

این در حالیست که دو هفته پیش مدیران لیسه های دخترانه بالاتر از صنف ششم در مکاتب را بروی دانش آموزان به همکاری مردم محل بازگشایی کردند،که با واکنش های تند مقامات اداره حاکم روبرو شد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی کل اداره حاکم پس از اینکه باز گشایی مکاتب مورد استقبال مردم قرار گرفت گفت:بازگشایی مکاتب مربوط به وزارت معارف است هیچ کس حق بازگشایی آنرا ندارد.

دوباره در های مکاتب بروی دانش آموزان بسته شد،اما دانش آموزان دست به راه پیمایی اعتراضی زدند و خواستار بازگشایی مجدد مکاتب شان شدند.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز