3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

اسماعیل آزاد خبرنگار محلی هرات از سوی طالبان لت و کوب شد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،اسماعیل آزاد خبرنکار محلی ولایت هرات در غرب افغانستان از سوی نیروهای امنیتی محلی اداره حاکم در آن ولایت مورد زرب و شتم قرار گرفته است.

قرار گزارش ها اسماعیل آزاد حین پوشش از مراسم فاتحه خوانی مولوی مجیب الرحمان انصاری که روز گذشته در اثر یک حمله ی انتحاری در مقر مسجد گذرگاه هرات کشته شد مورد لت و کوب قرار گرفته است.

نوار ویدیویی که به رسانه ها درز کرده،نشان می‌دهد حین که یک‌ مقام محلی میخواهد به مسجد برود و آقای آزادی از آن  فلم بگیرد از سوی یکی از محافظان او مورد حمله قرار می‌گیرد.

آقای آزاد،که کمره اش پاین است صدا میکند،رییس صاحب چرا با سیلی زدید.؟پاسخی دریافت نمی کند و نوار قطع میشود.

در همین حال،پس از اینکه آقای آزاد ادعا میکند مورد زرب و شتم قرار گرفته است،نعیم الحق حقانی رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات با رد ادعای او میگوید:آقای آزاد را هیچ کسی با سیلی نزده است.

بر عکس آقای حقانی آزاد را به جلب توجه و پروپاگند متهم کرده،اضافه میکند که بعضی از اشخاص بدنبال ساختن کیس هستند.

آقای حقانی علاوه میکند،آنجا صرفا بخاطر جلوگیری از ازدحام دوربین شخصی آزاد، پایین آورده شده است.

او تاکید میکند،که در هرات باستان تعامل نیک از سوی اداره حاکم با رسانه‌ها بر همگان واضح است.

خواستیم نظر اسماعیل آزاد را در این مورد داشته باشیم گفت:نظر به مشکلات روحی که دیده است نمیتواند در این مورد صحبت کند.

این در حالیست،که سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان روز گذشته با نشر اعلامیه ی گفته است؛پس از تغییر نظام در افغانستان،حق آزادی بیان از بنیاد نقض شده رسانه‌ها تحت سانسور شدید قرار دارند،خبرنگاران با تهدیدها،موانع و مشکلات زیادی روبرو هستند.

این نهاد می افزاید،که در کنار مهاجرت عده‌ای از خبرنگاران، بسیاری از روزنامه‌نگاران وفعالان رسانه‌ای که در افغانستان گیر مانده اند، روز به روز فشارهایی هم‌چون از دست ‌دادن شغل و تهدیدهای جانی و مالی را متحمل می‌شوند.

اعلامیه تصریح میکند،در این روزها نگرانی ما برای وضعیت رسانه‌ها، خبرنگاران و آزادی بیان در افغانستان افزایش یافته است.

این نهاد حامی خبرنگاران تاکید میکند،و از همه آگاهان حقوق رسانه، نهادها و سازمان‌های بین المللی حمایت از خبرنگاران و سایر نهادهای مرتبط می‌خواهد تا از حقوق خبرنگاران افغانستان و همه فعالان رسانه‌ای در این وضعیت بحرانی و خاص، در سطح بین المللی محافظت کنند.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز