3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

رومانی مایل است ۱۸ فروند پهپاد جنگی ترکیه را خریداری کند

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،رسانه‌های رومانی روز پنجشنبه «۱۰سنبله» اعلام کردند،که این کشور برای خرید ۱۸ پهپاد جنگنده معروف ترکیه موسوم به Bayraktar TB2 ابراز علاقه کرده است.

بنا بر گزارش ها، وزارت دفاع رومانی برای خرید ۱۸ فروند از این پهپادها موافقت پارلمان را درخواست کرده است.

در اعلامیه ی این وزارت آمده است که امیدوار است با کمک پهپادها، اهداف توانمندی داده شده به رومانی را در فرآیند برنامه ریزی دفاعی ناتو اجرا کند و این برنامه به دستیابی به اهداف تحول ارتش رومانی تا سال 2040 کمک خواهد کرد.

مذاکرات در مورد خرید ۳۰۰ میلیون یورویی (299.6 میلیون دالر بین دو کشور پس از فرآیند تصویب آغاز خواهد شد.

پهپادهای ساخت ترکیه در جنگ کنونی اوکراین و نبرد پاییز 2020 بر سر قره باغ به شهرت دست یافته اند و به پیروزی آذربایجان کمک کرده اند،که خریداران علاقه مندی را به خود جذب کرد،از جمله لهستان، عضو ناتو.

مردم در چندین کشور کمپین های جمع آوری کمک های مالی را برای خرید بیشتر پهپادهای مفید برای اوکراینی هایی که در حال جنگ با روسیه هستند، آغاز کردند.

پس منظر.!

پهپاد بایراکتار تی بی ۲ تا ۲۴ ساعت می تواند در آسمان ماندده و سقف پرواز آن به ۲۵,۰۰۰ پا می رسد.

در صورتی که شرایط آب و هوایی مناسب باشد، امکان هدایت این پهپاد تا فاصله ۱۸۵ مایلی نیز توسط خلبان از راه دور ممکن است.

طراحی پهپاد بیرقدار که به معنای پرچمدار است به  سلجوق بیرقدار دانشجوی سابق MIT و داماد رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه نسبت داده شده هر چند این موضوع تاکنون تایید نشده است.

پهپاد ترکیه ای بیرقدار تی بی 2 (Bayraktar TB2) که به موشک های هدایت لیزری MAM ساخت اسراییل مجهز شده به سبک پهپادهای آمریکایی عمل می کند.

پهپاد ترکیه ای بیرقدار تی بی ۲ (Bayraktar TB2) که به موشک های هدایت لیزری MAM ساخت اسراییل مجهز شده به سبک پهپادهای آمریکایی به اهداف خود حمله می کند.

اما در مقابل، پهپاد اسراییلی ساخت کمپانی Harop به سمت هدف شیرجه رفته و مانند یک پهپاد کامیکازه، پس از برخورد با هدف، آن را نابود می کند.

پهپاد بیرقدار تی بی ۲ یک پرنده بدون سرنشین ساخت ترکیه است که توسط کمپانی بایکار ماکینا ساخته شده است.

پهپاد بایراکتار تی بی 2 ترکیه در اوکراین

این پهپاد از نوع پهپادهای با ارتفاع پروازی متوسط است که می تواند برای مدت های طولانی پرواز کند و می توان از آن برای ماموریت های جاسوسی، پایش و حمله به اهداف زمینی استفاده کرد.

توسعه پهپادهای بیرقدار تی بی ۲ در سال ۲۰۰۷ آغاز شد و اولین پرواز آن در سال ۲۰۰۹ رخ داد.

این پهپاد در سال ۲۰۱۴ به خدمت ارتش ترکیه درآمد و به صورت گسترده توسط ترک ها در سوریه و لیبی به کار گرفته شد.

گفته می شود که از این پهپادها برای از بین بردن تعدادی از سیستم های دفاع هوایی برد کوتاه Pantsyr-S1 متعلق به روسیه استفاده شده است.

این موشک ها به طور ویژه برای پهپادهای سبک طراحی شده اند که دارای سیستم هدایت لیزری بوده و توانایی درگیر شدن با اهداف ثابت و متحرک را دارند.

موشک MAM-C دارای یک کلاهک به شدت انفجاری است در حالی که موشک MAM-L از یک کلاهک ترموباریک سود می برد.

تا سال ۲۰۲۰، این پهپادها بیش از ۱۰۰ تانک را در سراسر جهان از بین برده اند که از آن میان می توان به ۶۹ تانک ارمنی و ۳۰ تانک متعلق به ارتش سوریه اشاره کرد.

استفاده از پهپاد بیرقدار تی بی ۲ در سوریه چنان موفقیت آمیز بود که به آن لقب «قاتل ترکی پنتسیر» داده شد.

در جنگ اخیر آذربایجان و ارمنستان نیز این پهپاد توانست به راحتی سیستم دفاع موشکی Osa-AKM را شکست دهد که یک سیستم دفاع موشکی روسی و قدیمی است.

هزینه ساخت هر فروند پهپاد بیرقدار تی بی ۲ نیز ۵ میلیون دالر اعلام شده است.

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز