3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

نصیراحمد فایق:از احتمال خطر تبدیل شدن دوباره افغانستان به مرکز افراطیت و دهشت افگنی خبر داد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،نصیر احمد فایق نماینده ی دایمی افغانستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت:افغانستان یکی از بدترین بحران های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بشری را در سطح جهان تجربه می کند.

مردم افغانستان متأثر از مجموع فاجعه های متعدد طبیعی و ساخته دست بشر مثل جاری شدن سیلاب ها، بی کاری، فقر، بیجا شدن داخلی و مهاجرت می باشند.

زنان و دختران که نصف نفوس جامعه می باشند، از حقوق مشروع شان محروم و بصورت سیستماتیک از زندگی اجتماعی حذف گردیده اند.

دروازه های مکاتب متوسطه و لیسه بروی دختران تا هنوز مسدود است،جوانان به آینده امید ندارند،شهروندان افغانستان از اقوام و مذاهب مختلف شدیداً آسیب پذیر است.

قشر تحصیل کرده و متخصص که سرمایه بشری است،بیکار، از وظیفه برکنار و یا مجبور به ترک وطن شدند.

نماینده ی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد افزود،توقیف،شکنجه، کشتارهای بدون محاکمه و ناپدید شدن نیروهای امنیتی سابق، خبرنگاران، فعالین حقوق بشر، معترضین و افراد ملکی به اتهام ارتباط با مقاومتگران در ولایت های بغلان، پنجشیر و تخار،مجازات جمعی و کوچ های اجباری در این مناطق از جانب طالبان وجود دارد.

افغانستان امن، مرفه و با ثبات تاریک و مکدر است.

با وجود آنکه در مقایسه با سال های گذشته تلفات افراد ملکی کاهش یافته، عواید ملی افزایش یافته از فساد کاسته شده استقبال می‌کنیم اما، طالبان تا هنوز موفق نشده اند که اعتماد ملی و بین المللی را حاصل کنند.

فایق علاوه میکند،بنیاد بشری تمام شهروندان به ویژه حقوق زنان و دختران و تشکیل یک ساختار همه شمول، پاسخگو و فعال که بتواند به بحران های موجود رسیدگی کند، عملی نکرده اند.

آقای فایق مقامات طالبان را به ناتوانایی توسعه یی افغانستان و تشکیل حکومت سختگیرانه و انحصار قدرت از طریق تدویر شورا های علمای دینی متهم میکند.

وضعیت کنونی باعث نارضایتی مردم و افزایش مقاومت
های مدنی و نظامی گردیده است.

برعلاوه گزارشات معتبر از حضور و افزایش گروه های تروریستی منطقه ای و بین المللی در افغانستان خبر میدهد که نگرانی ها در مورد احتمال خطر تبدیل شدن دوباره افغانستان به مرکز افراطیت و دهشت افگنی را افزایش داده است.

حملات متعدد تروریستی اخیر گروه داعش و کشته شدن رهبر القاعده در کابل گواه این مدعی است،و هر رویدادیکه امروز در افغانستان اتفاق می افتد محدود به افغانستان نمی ماند.

برای رسیدگی به تهدیدات و چالش های مشترک به همکاری جمعی و صادقانه تمام طرف های ذیدخل بشمول مردم افغانستان، طالبان و همکاران بین المللی و منطقه ای نیاز است.

او در این نشست به نمایندگی از مردم افغانستان بخاطر شکست بن بست به برگزاری یک گفتمان ملی و توافق روی مسایل اساسی از طریق یک نقشه راه یا چارچوب برای تشکیل یک سیستم فراگیر و جامع، تاکید کرد.

وی علاوه میکند،که تنها راه حل بحران کنونی ساختار فراگیر، پاسخگو و کارا مبتنی بر اراده مردم، حاکمیت قانون و عدالت با اشتراک متخصصین، افراد با اعتبار و دارای شهرت خوب از تمام اقشار بشمول زنان میتواند افغانستان را نجات دهد و باعث ختم زنجیره جنگ در افغانستان شود.

این بدون حمایت سازمان ملل متحد متحقق نمی شود.

آقای فایق از سازمان ملل خواست تا با موقفی که در راستای ارتباط به پالیسی اس در خصوص حل منازعات دارد،می‌تواند که گروه های ذینفع بشمول اداره حاکم را بر تشکیل یک راه کار برای صلح و ثبات و رفاه افغانستان وا دارد.

آقای فایق،از کار و تلاش های ملل متحد قدردانی کرده، ولی سهم گیری بیشتر و نقش قوی آن سازمان را فراتر از کمک های بشری تقاضا کرد.همچنان از شورای امنیت و شرکای بین المللی تقاضای حمایت و تسهیل دیالوگ بین الافغانی و یک نقشه راه سیاسی همه جانبه را که بتواند تمام تلاش های مربوطه را به رسیدن به یک افغانستان همه شمول، با ثبات و مرفه سوق دهد،نمود.

در عین زمان تقاضا نمود که بخاطر مؤثریت و رسانیدن کمک ها به مستحقین و مردم نیازمند، به ایجاد یک میکانیزم شفاف و پاسخگو برای نظارت و گزارشدهی ضرورت است.

میخواهم تأکید کنم که کمک های بشری صرف راه حل کوتاه مدت است و افغانستان به کمک های توسعه ای تحت یک سیستم شفاف و درکنار سایر شرایط شفافیت کامل در اجراات بودجه، نیاز دارد.

او از کشور های همسایه در خصوص تامین امنیت و حمایت مهاجران افغان نیز تشکر کرد.

همچنان در آن نشست از طالبان خواست تا حقوق اساسی بشری تمام شهروندان افغانستان را بدون تبعیض قومی، جنسیتی و مذهبی حفاظت و احترام کنند.

مکاتب دختران را دوباره باز، حقوق بشری کامل زنان را اعاده، اعلام عفوه عمومی را عملی و به توقیف، شکنجه، کشتار های بدون محاکمه نیروهای امنیتی سابق و افراد ملکی و کوچ های اجباری خاتمه دهند و مرتکبین آنرا محاکمه نمایند.

این اعمال تخطی قوانین بین المللی بشری و بشردوستانه و اصول و رهنمود های اسلامی میباشد.

افغانستان خانه مشترک تمام شهروندان است که در کنار هم هزاران سال در صلح زندگی کرده و هیچ اقلیت و اکثریت در افغانستان وجود ندارد.

ما برای توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور خود به همه شمولیت نیاز داریم.

او در اخیر از اعضای شورای، شرکای منطقوی و بین المللی تا در قبال مسایل افغانستان یک راهکار همآهنگ و موقف واحد اتخاذ نمایند.

مردم افغانستان بی نهایت از جنگ های طولانی و تحمیلی رنج دیده اند.

ما امیدوار هستیم که شورای امنیت در حمایت از مردم افغانستان کاملاً دخیل باشد و باساس اصول و صلاحیت
های منشور ملل متحد در تأمین صلح و ثبات در افغانستان عمل کند.

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز