3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

کار دختران و زنان در بازار حداقل ۵٫۴ میلیارد دالر به اقتصاد افغانستان کمک خواهند کرد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،اگر سه میلیون دختر کنونی بتوانند تحصیلات متوسطه خود را تکمیل کنند و در بازار کار شرکت کنند، دختران و زنان حداقل ۵٫۴ میلیارد دالر به اقتصاد افغانستان کمک خواهند کرد.

«تصمیم ۲۳ مارچ مبنی بر عدم اجازه بازگشت دختران به مکاتب تکان دهنده و عمیقاً ناامیدکننده بود.

دوکتور محمد آیویا، نماینده یونیسف در افغانستان، گفت: نه تنها حق اساسی دختران برای تحصیل را نقض می کند، بلکه آنها را در معرض اضطراب شدید و خطر استثمار و سوء استفاده بیشتر از جمله قاچاق کودکان، ازدواج زودهنگام و اجباری قرار می دهد.

اکنون، این تحلیل جدید به وضوح تأثیر اقتصادی وحشتناک این تصمیم را بر تولید ناخالص داخلی کشور بیان می کند.

حتی قبل از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در 15 اوت سال گذشته، افغانستان با بیش از ۴٫۲میلیون کودک از مکاتب دست و پنجه نرم می کرد.

۶۰ درصد آنها دختر بودند، اگرچه هزینه های بالقوه عدم آموزش دختران و پسران به طور یکسان از نظر درآمدهای از دست رفته بالا است، آموزش ندادن به دختران به دلیل رابطه بین تحصیلات و تأخیر در ازدواج و فرزندآوری، مشارکت در نیروی کار، انتخاب در مورد آینده خود توسط دختران بسیار پرهزینه است.

و سرمایه گذاری بیشتر در سلامت و آموزش فرزندان خود در آینده در زندگی. تجزیه و تحلیل نشان می دهد که افغانستان قادر نخواهد بود تولید ناخالص داخلی (GDP) از دست رفته در دوران گذار را به دست آورد و به بهره وری واقعی بالقوه خود دست یابد، بدون اینکه حقوق دختران برای دسترسی و تکمیل تحصیلات متوسطه را برآورده کند.

دوکتور آیویا گفت: “یونیسف می خواهد که هر دختر و پسری را در سراسر افغانستان در مکتب و یادگیری ببیند.” ما تا رسیدن به این هدف دست از حمایت نخواهیم برد.

علاوه بر اینکه دختران نمی توانند به مکاتب متوسطه بازگردند، یونیسف همچنین در تلاش است تا به دختران نوجوان خدمات حیاتی مورد نیازشان، مانند حمایت از پیشگیری از کم خونی و بهداشت و بهداشت قاعدگی را که یونیسف در مکاتب ارائه می کرد، برساند.

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز