3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

ترکیه و اسرائیل به تیره گی روابط ۲۰ ساله بین دو کشور پایان داد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،ترکیه و اسرائیل این هفته با اعلام احیای کامل روابط دیپلماتیک به بحران دیپلماتیک ۲۰ ساله خود پایان دادند.

اگر گذشته مقدمه باشد، می توان انتظار داشت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به طغیان های خود ادامه دهد.

نفرت او از یهودیان از طریق شیر مادرش منتقل شد و رفتار دمدمی مزاج او در طول سال ها بدتر شده است.

رهبران اسرائیل به خوبی از این موضوع آگاه هستند و یک مقام بلندپایه اسرائیلی به رسانه های اینکشور گفته است،که اگر اردوغان به اسرائیل روی آورد، می داند که چگونه به همان شکل پاسخ دهد.

درست همانطور که روابط دیپلماتیک ارتقاء یافتند، در صورت نیاز می توان آنها را کاهش داد.اما اگر اکنون بتوانیم آشتی کنیم، پس چرا که نه؟ این مقام افزود:

در حالی که ترکیه در حال حاضر نمایندگی در سطح سفیر در اسرائیل دارد، اورشلیم هنوز باید روند تعیین سفیر احتمالی خود را آغاز کند.

پس منظر.!

روابط ترکیه و اسرائیل به روابط دوجانبه رسمی ترکیه و اسرائیل اطلاق می‌شود. ترکیه نخستین کشور در جهان اسلام بود‌که کشور تازه‌تاسیس اسرائیل را در تاریخ ۲۸ مارس ۱۹۴۹ میلادی، به رسمیت شناخت.

در طول ۶۰ سال گذشته، روابط گستردهٔ سیاسی، علمی، نظامی، اطلاعاتی و تجاری بین دو کشور برقرار بوده‌است. در دهه ۱۹۹۰ میلادی، دو کشور «متحدان استراتژیک منطقه‌ای» بودند.

در سال‌های اخیر و پس از روی کار آمدن دولت اسلام‌گرای رجب طیب اردوغان در ترکیه و دولت راست‌گرای بنیامین نتانیاهو در اسرائیل، روابط دیپلماتیک دو کشور دچار بحران‌ها و تنش‌هایی قابل توجه شده‌است.

وابسته‌های دیپلماتیک اسرائیل در انقره و استانبول و وابسته‌های دیپلماتیک ترکیه در تل‌آویو و اورشلیم مستقر هستند.

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز