3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

آمریکا،تعهد ۳۰ میلیون دالر برای توانمند سازی زنان را اعلام کرد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،«امروزشنبه ۲۲اسد» ایالات متحده از طریق آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده تعهد 30 میلیون دالر را برای حمایت از برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان در افغانستان اعلام کرد.

این بودجه از طریق نهاد سازمان ملل متحد برای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان (UN Women) برنامه ریزی خواهد شد.

فعالیت “فعال کردن خدمات ضروری برای زنان و دختران افغان” دسترسی زنان و دختران افغان را به خدمات حمایت اجتماعی افزایش خواهد داد.

فراهم کردن منابع و حمایت از سازمان های جامعه مدنی تحت رهبری زنان که برای پیشبرد حقوق زنان در افغانستان کار می کنند.

و افزایش توانمندی اقتصادی زنان از طریق آموزش مهارت ها و توسعه کسب و کار و حمایت از کارآفرینی.

در همین حال،امروز ایالات متحده از طریق آژانس توسعه بین المللی این کشور(USAID)، تعهد 80 میلیون دالری خود را به سازمان کار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برای بهبود امنیت غذایی و تغذیه برای افغان هایی که دچار ناامنی شدید غذایی هستند، از جمله زنان، اعلام کرد.

با این کمک، USAID به کشاورزان افغان کمک خواهد کرد تا تولید مواد غذایی مغذی را با استفاده از شیوه های سازگار با محیط زیست افزایش دهند و دسترسی به بذرهای با کیفیت و سایر نهاده های کشاورزی را افزایش دهند.

این بودجه همچنین از طریق تولیدکنندگان مواد غذایی در مقیاس کوچک، زنان، کشاورزان خانوادگی، دامداران و ماهیگیران، انعطاف پذیری کشاورزان را در برابر شوک های اقلیمی و اقتصادی بهبود می بخشد.

این حمایت همچنین به نفع تجارت های زراعتی در مقیاس کوچک افغانی خواهد بود و به تضمین سیستم های تولید مواد غذایی پایدار و بهبود امنیت غذایی و تغذیه خانواده های آسیب پذیر افغان کمک می کند.

(USAID) و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) یک توافقنامه 40 میلیون دالری برای افزایش حمایت های بین المللی از کودکان افغان، به ویژه دختران نوجوان، برای تحقق حق آنها برای تحصیل امضا کردند.

این جدیدترین کمک USAID به بخش‌های آموزش افغانستان است و پس از اعلامیه ماه مارچ طالبان (پیوند خارجی) مبنی بر ممانعت از ورود دختران بالای صنف ششم توسط طالبان صورت می‌گیرد.

با کمک مالی ارائه شده توسط USAID از طریق این موافقتنامه، یونیسف منابعی را در اختیار خواهد داشت تا صدها هزار افغان آسیب پذیر را با کمک های نقدی به شدت مورد نیاز برای نگه داشتن فرزندانشان در مکاتب – کودکانی که در غیر این صورت به دلیل ادامه تحصیل حاضر نمی شوند یا ترک مکتب می کنند، فراهم کند.

بحران های انسانی، اقتصادی و سیاسی. این کمک مبتنی بر مشارکت USAID با مردم افغانستان و یونیسف است که دانش آموزان منابع لازم برای یادگیری مهارت های اساسی مانند خواندن، نوشتن و ریاضی را دارند.

پس منظر.!

با تسلط طالبان، در افغانستان کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده حدود ده میلیارد دالر دارایی‌های بانک مرکزی اینکشور را که قسمت زیاد آن در بانک ذخایر فدرال ایالت نیویارک ایالات متحده بود، منجمد کرده و دور از دسترس طالبان قرار داد.

پس از آن جوبایدن رییس جمهور آمریکا”برای جلوگیری از بحران گستردهٔ بشری و فروپاشی اقتصادی در افغانستان که یک تهدید غیرعادی و فوق العاده برای امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده بود وضعیت اضطراری ملی برای مقابله با این تهدید اعلام کرد”.

و دسترسی به ۳.۵ میلیارد دالر از این دارایی‌ها را برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان تسهیل کند. بیش از ۳.۵ میلیارد دالر دیگر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در ایالت متحده باقی خواهد ماند تا در مورد ادعاهای قربانیان تروریزم تصمیم گرفته شود.

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز