3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

دیپلومات تان سفارت هند به کابل آمده اند،اما سفیر آن نه

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،اس جایشانکار وزیر امور خارجه روز جمعه «۲۱ اسد»گفت:تیمی از دیپلمات های هندی به جز سفیر به افغانستان رفته اند زیرا هند به روابط مردمی خود با توجه به روابط طولانی تاریخی خود با جامعه افغانستان ادامه خواهد داد.

او گفت:که دیپلمات های هندی در ماه اگست سال گذشته به دلیل وضعیت آن زمان سفارت را در افغانستان ترک کرده بودند و یک دسته از دیپلمات ها اکنون به آنکشور بازگشته اند.

به گفته وی، کارمندان افغان که در آنجا استخدام شده اند، همچنان در آنجا هستند و هند به آنها حقوق خواهد داد.

تصمیم ما این بود که دیپلمات های هندی را به سفارت بازگردانیم، نه سفیر، و مطمئن شویم که آنها قادر به کار هستند و می توانند به بسیاری از این مسائل رسیدگی کنند – کمک های بشردوستانه، کمک های پزشکی، واکسن، پروژه های توسعه، و غیره،».

جایشانکار گفت: «بنابراین در حال حاضر، تیمی از دیپلمات‌های هندی به آنجا رفته‌اند.

رسانه های هندی گزارش دادند،که وزیر امور خارجه در مورد افغانستان پس از ۱۵ اگست سال گذشته که طالبان بر این کشور تسلط یافتند، گفت: ما یک دیدگاه کاملا سنجیده داشته ایم که رابطه ما در نهایت با مردم افغانستان و جامعه است.

و این رابطه ای است که به اندازه کافی عمیق و به یک معنا، از نظر تاریخی به اندازه کافی طولانی است تا بتوانیم در واقع راه هایی را برای تأثیرگذاری در این تغییرات سیاسی و ادامه دادن آن افراد به مردم، که مانند یک رابطه است، پیدا کنیم.»

او گفت زمانی که بحران غذایی در افغانستان با “تقاضای بسیار شدید برای گندم” رخ داد، هند 40000 تن غلات غذایی به آنها عرضه کرد.

این مقام ارشد دیپلوماتیک گفت:که انتقال گندم به افغانستان “همچنین یک تمرین دیپلماتیک بسیار پیچیده بود، زیرا ما باید پاکستانی ها را متقاعد می کردیم که به آنها اجازه عبور از پاکستان را بدهند، که ما انجام دادیم.”

او توضیح داد که هند همچنین واکسین کووید-19 را به افغانستان عرضه کرده و مشکلات پزشکی آنها را با تهیه دارو برطرف کرده است، زیرا هند بیمارستانها و کلینیک ها از جمله بیمارستان‌های اطفال در کابل ایجاد کرده است.

به غیر از این، هند پروژه های انکشافی زیادی را در افغانستان نیز انجام داده است.

او در مورد چابهار گفت:که شهر بندری در ایران “هنوز مرتبط است”.

جایشانکار گفت: “اگر ممکن است مجبور باشم کالا به افغانستان بفرستیم، ممکن است پاکستان همیشه به من اجازه این کار را ندهد و گاهی ممکن است نخواهم از آن مسیر استفاده کنم. بنابراین از چابهار استفاده خواهم کرد.”

وی افزود: «من فکر می‌کنم چابهار همچنان یک عامل باقی می‌ماند و یک مرکز لوژستیکی باقی خواهد ماند که ما از آن برای آسیای مرکزی و شمال به روسیه و همچنین برای افغانستان استفاده خواهیم کرد.»

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز