3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

دیوید پتریوس: توافق دوحه بدترین موافقتنامه سیاسی در تاریخ امریکا است

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،فرمانده پیشین نیروهای امریکایی در افغانستان، دمیگوید:امریکا به جای خروج و «انداختن افغانستان و مردمش به دست طالبان»، می‌توانست وضعیت افغانستان را در «کنترول» خود داشته باشد و از سقوط حکومت جلوگیری کند.

او با اشاره به امکانات و تکنولوژی‌های نظامی مانند پهباد استدلال کرده که امریکا با هزینه کمتری انسانی و مالی می‌توانست در نقش مشاور و حامی دولت افغانستان باقی بماند.

پتریوس این مطلب را در مجله اتلانتیک نوشته: «تلاش برای کنترول اوضاع افغانستان گزینه کمتر ایده‌آل و نیازمند تعهد پایدار و نسلی بود. اما بهتر از این بود که این کشور و مردمش را برای طالبان و دیگر جنگجویان رها کردیم.»

پتریوس در این مقاله «اشتباهات کلان» متعدد امریکا را در افغانستان بررسی کرده است که یکی از آن از نظر وی، حمایت امریکا از «اعطای قدرت بسیار زیاد به حکومت مرکزی» در افغانستان بود.

جنرال پترئوس که برای مدتی رئیس سازمان سیا نیز بود، توافق دوحه را «بدترین موافقتنامه سیاسی» در تاریخ امریکا توصیف کرده که به اعتقاد او، شرایط آن، از جمله رهایی ۵ هزار جنگجوی طالب از زندان‌های افغانستان، موجب سقوط حکومت در این کشور شد.

این نظامی بازنشسته ی امریکایی با این حرف منتقدین موافق است که حکومت بایدن با خروج آشفته و بی‌حساب و کتاب از افغانستان بر این ادعای رقبای امریکا مهر تایید زد که «امریکا متحد قابل اتکا نیست و در عوض یک قدرت در حال زوال است.»

او این نوع نگاه را در هنگامه جنگ اوکراین و اوج گیری تنش‌ها با چین بر سر تایوان قابل توجه می‌داند.

پتریوس پیش بینی می‌کند که طالبان همچنان به میزبانی و حمایت از گروه‌های تروریستی و شبه نظامی در افغانستان ادامه خواهند داد.

فرمانده پیشین نیروهای بین‌المللی در افغانستان در یک مقاله ۱۵ صفحه‌ای که از سوی نشریه آتلانتیک نشر شده، به پیامدهای خروج نیروهای ناتو از افغانستان نیز پرداخته است.

پتریوس در این مقاله که روز دوشنبه، ۱۷ اسد، نشر شده گفته است که خروج آشفته نیروهای ناتو از افغانستان این باور را در پی داشته که امریکا شریک قابل اعتماد نیست و این قدرت بزرگ در حال زوال است.

به گفته پتریوس، به‌رغم همه مشکلاتی که حکومت پیشین افغانستان داشت، این حکومت متحد امریکا در مبارزه با افراط‌گرایان اسلامی در افغانستان و منطقه بود.

دیوید پتریوس گفته که هدف قرار دادن الظواهری در کابل هرچند یک دستاورد بزرگ است، اما نشان می‌دهد که طالبان همچنان در تلاش فراهم کردن پناه‌گاه امن به تندروان اسلامی هستند.

پتریوس در این مقاله گفته است که کشوری با نزدیک به ۴۰ میلیون نفوس که امریکا دو دهه در پی کمک به آن بود، محکوم به سرکوب شده و احتمالاً در سال‌های آینده به مرکز رشد افراط‌گرایان اسلامی مبدل خواهد شد.

در این مقاله گفته شده است که اگر امریکا می‌خواهد رهبر جهان باشد باید پی ببرد که چرا یکی از متحدانش با چنین سرخورده‌گی و وضعیت اسفبار مواجه شد.

این مقاله دیوید پتریوس در آستانه یک‌ساله‌گی تسلط طالبان بر افغانستان و خروج آشفته نیروهای خارجی به رهبری امریکا نشر شده است.

سلطان مسعود عادل

فرحت نیوز