3385C971-4552-44E0-837A-11BBAC582229

آمریکا:ایمن الظواهری رهبر القاعده در افغانستان کشته شد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،ایالات متحده اعلام کرد که یک عملیات ضد تروریستی موفقیت آمیز را در اوایل هفته جاری در افغانستان انجام داده است،که در آن رهبر القاعده کشته شده است.

ایمن الظواهری، رهبر القاعده را که از زمان کشته شدن  اسامه بن لادن در سال 2011 جانشین او شده بود،در ساحه ی شیرپور شهر کابل کشته است.

ظواهری،یکی از تحت تعقیب‌ترین افردا متهم به جنایت ‌های جهان بود و به دلیل نقشش در طراحی حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 که منجر به کشته شدن نزدیک به 3000 تن در ایالات متحده شد، از سوی اداره تحقیقات فدرال جایزه 25 میلیون دالری بر سر او تعیین شد.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای تأیید کرد که «در اوایل هفته، ایالات متحده یک عملیات ضد تروریستی را علیه یک هدف مهم القاعده در افغانستان انجام داده است.

رسانه های آمریکایی گزارش دادند،که پس از خروج ایالات متحده، القاعده از “آرامش و توانایی بیشتری برای برقراری ارتباط” برخوردار بود که “هم‌زمان با تسلط طالبان بر افغانستان و تحکیم قدرت متحدان کلیدی القاعده در داخل دولت واقعی آنها بود.”

رسانه های غربی می نویسی،که این حمله موفقیت آمیز امیدوار است واقعیت را برای القاعده تغییر دهد و آنها را با یک شکست جدی مواجه کند، زیرا آنها در حال برنامه ریزی برای توسعه افغانستان به یک مرکز جمع آوری کمک مالی، آموزش و راه اندازی برای حملات آینده خارج از قلمرو خود بودند.

این حمله همچنین در حالی رخ می دهد که نزدیک به یکساله گی خروج بایدن از افغانستان نزدیک می شود، سالی که در آن 13 سرباز آمریکایی توسط یک بمب گذار انتحاری داعش- در بیرون از دروازه ورودی فرودگاه بین المللی حامد کرزی کابل منفجر شد، کشته شدند.

پس منظر.!

نگاهی به زندگی الظواهری

وی در سال ۱۹۵۱ در شهر المعادی در نزدیکی قاهره زاده شد. نام کامل او ایمن محمد ربیع مصطفی عبدالکریم الظواهری است و خانواده او در روستای کفر الشیخ الظواهری در شهر ههیا در ایالت «الشرقیه» واقع در شمال مصر اقامت گزیدند.

پدر ایمن الظواهری محمد ربیع الظواهری، استاد فارمسی  در دانشکده طبی، دانشگاه عین شمس بود که در سال ۱۹۹۵ درگذشت.

برادر او محمد ربیح الظواهری ملقب به ابو ایمن المصری است و از رهبران القاعده است.

برادر کوچکتر او حسین الظواهری، مهندس برنامه ریزی و خواهرش هبه الظواهری که استاد انکولوژی در انستتیوت ملی سرطان در دانشگاه قاهره است.

پدربزرگ مادری او، عبدالوهاب عزام، نویسنده و استاد ادبیات دانشگاه «الشرقیه»، رئیس دانشکده هنر دانشگاه قاهره و عضو آکادمی زبان عربی در قاهره بود.

ایمن الظواهری که یک پزشک بود، در اواخر دهه شصت میلادی قبل از پیوستن به دانشکده پزشکی که در سال ۱۹۷۵ از آن فارغ التحصیل شد، به سازمان الجهاد پیوست.

او در سال ۱۹۸۱ به اتهام داشتن انبار اسلحه غیرقانونی در مصر بازداشت و به سه سال زندان محکوم و در سال ۱۹۸۵ از زندان آزاد شد.

در نیمه دوم دهه هشتاد به افغانستان رفت در آنجا با بن لادن آشنا شده و به القاعده پیوست.

او پیش از کشته شدن بن لادن، به عنوان نفر دوم شبکه القاعده بوده و گفته می شود در جریان بمب گذاری‌های ۷ اگست ۱۹۹۸ در سفارتخانه‌های آمریکا در دارالسلام (تانزانیا) و نایروبی (کنیا)، حمله به کشتی جنگی یواس‌اس کول، حملهٔ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به مرکز تجارت جهانی و پنتاگون نقش موثر داشته و تحت تعقیب بین‌المللی قرار داشت.

ایمن الظواهری مطابق قطعنامه ۱۲۶۷ شورای امنیت سازمان ملل به دلیل آنچه که عضویت مؤثر گروه القاعده نامیده شد، در فهرست سیاه و تحریم شده‌ بود.

همچنین وزارت امور خارجه آمریکا ۲۵ میلیون دالر جایزه نقدی را برای اطلاعاتی که به دستگیری یا کشته شدن او منجر شود، اختصاص داده بود.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز