3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

سیلاب ها در ننگرهار به مردم خسارات مالی و جانی وارد کرده است

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،منابع مردمی در ولایت ننگرهار از تخریب هزاران جریب زمین زراعتی و احتمالی خطرات بیشتر در حومه های این شهر از اثر سیلاب های مدهش خبر داده اند.

باران ها و سیلاب های اخیر در شرق افغانستان به کشاورزان این ولایت خسارات هنگفت مالی و زراعتی وارد کرده است.

ادریس صافی رییس اداره مبارزه با حوادث طبیعی ولایت ننگرهار به فرحت نیوز گفت:سیلاب ها در ولسوالی های سره رود،بتی کوت،کوت،رودات و کوز کنر ۸۰۰ خانه های مسکونی و ده هزار جریب زمین زراعتی را تخریب کرده است.

بگفته ی آقای صافی،تیم های سیار سروی اداره ی ضد حوادث به محل آسیب دیده کار شانرا آغاز کرده و پس از جمع آوری ارقام دقیق با موسسات امدادی شریک خواهند شد.

صافی اضافه میکند،که بیشترین خسارات وارده ناشی از سیلاب ها در ولسوالی های بتی کوت،کوت و کوز کنر که در این سه ولسوالی متضررین ولسوالی بتی کوت بیشترین خسارات را متقبل شده است.

در همین حال،امیرمحمد باشنده ولسوالی کوت به فرحت میگوید:که ضمن آسیب جانی خساراتی مالی هنگفتی را بت مردم محل وارد کرده است.

او می افزاید،که سیلاب های روز های اخیر خانه مسکونی را بیشتر در ولسوالی های کوت و بتی کوت تخریب کرده حتی که مواشی آنان را نیز برده است،و فعلا آسیب دیده گان به خانه های نزدیکان شان در نقاط مختلف شهر جابجا شده اند.

در عین حال،بزرگان قومی خطاب به اداره حاکم در کشور گفت:راه پیشگیری از اینگونه حوادث ضروریست که باید در نظر گرفته شود.

آنان میگویند:که دولت ضمن کمک های فوری باید اولیت بیشتر به چگونه گی جلوگیری از سیلاب ها در نقاط آسیب پزیر در نظر بگیرند،تا در آینده کشاورزان و مردم محلی دیگر با چنین مصیبتی روبرو نشوند.

همینطور،قریشی بدلون سخنگوی ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت ننگرهار میگوید:که تا این حال پروگرام غذایی جهان به ۹۰ هزار خانواده نا دار وعده کمک داده است،که بزودی توزیع خواهد کرد.

پس منظر.!

این در حالیست،که یکشنبه هفته روان باران ها و سیلاب های مدهش بشمول ولایت ننگرهار،ولایات لغمان و نورستان را نیز شدیدا اسیب رسانده است.

در کل ولایت نورستان،بیست و یک هزار اسله درخت حاصل دار،هستصدو بیست و چهار هزار جریب زمین زراعتی،۳۶ بند های کوچک آبی در اثر سیلاب های اخیر تخریب شده است.

در ساحات پوشک و کولتن ولسوالی نورگرام بشمول یک زن سه تن را سیلاب ها برده است.

در حال حاضر چند روزی است که در شهر های مختلف افغانستان بارندگی و سیلاب های مدهش با تلفات جانی و خسارات مالی رخ داده است.

بلال احمدی
فرحت نیوز/ ننگرهار