3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

رئیس جاسوسی بریتانیا،نسبت به اینکه رهبر ایران واقعاً می‌خواهد توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را احیا کند، تردید دارد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با روزنامه اسپانیایی El Pais که روز جمعه منتشر شد، گفت: برنامه هسته‌ای ایران “به پیش می‌رود” و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دید بسیار محدودی از آنچه در حال رخ دادن است دارد.

در جون، ایران اساساً تمام تجهیزات نظارتی آژانس را که بر اساس توافق هسته‌ای سال 2015 با قدرت‌های جهانی نصب شده بود، آغاز کرد.

گروسی در آن زمان گفت که این می تواند یک “ضربه مهلک” به چانس احیای توافق پس از خروج ایالات متحده در سال 2018 باشد.

وی ادامه داد: نکته اصلی این است که تقریباً پنج هفته است که من دید بسیار محدودی داشته ام، با یک برنامه هسته ای که در راه است و بنابراین، اگر توافقی وجود داشته باشد، بازسازی پازل این موضوع برای من بسیار دشوار خواهد بود.

گروسی در جون گفته بود که تنها سه تا چهار هفته فرصت برای بازگرداندن حداقل برخی از نظارت‌هایی که پیش از دست دادن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنار هم قرار دادن مهمترین فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حال لغو بود، وجود دارد.

از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، واشنگتن را از توافق خارج کرد و تحریم‌ها را مجدداً علیه تهران در سال 2018 اعمال کرد، ایران بسیاری از محدودیت‌های توافق را در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای خود زیر پا گذاشته است.

این کشور در حال غنی‌سازی اورانیوم تا نزدیک به درجه تسلیحاتی است.

قدرت‌های غربی هشدار می‌دهند که به سرعت به سمت ساخت بمب هسته‌ای نزدیک‌تر شده است،اما ایران این تمایل را رد می کند.

گروسی که به مادرید سفر کرده بود، در مصاحبه خود با ال پاییس گفت: «بازسازی پازل غیرممکن نیست)، اما به یک کار بسیار پیچیده و شاید توافقات خاص نیاز دارد.

مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا برای احیای توافق 2015 از ماه مارچ متوقف شده است.

گروسی گفت که نگران این هفته های بدون دید است.

گروسی در پاسخ به سوالی درباره گزارش رویترز مبنی بر افزایش بیشتر غنی‌سازی اورانیوم ایران با استفاده از ماشین‌های پیشرفته در نیروگاه زیرزمینی فردو، گفت: «پیشرفت فنی برنامه ایران ثابت است».

یک روز قبل از صحبت گروسی با روزنامه اسپانیایی، رئیس جاسوسی بریتانیا گفت که او نسبت به اینکه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران واقعاً می‌خواهد توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را احیا کند، تردید دارد، اما گفت که تهران نیز تلاشی برای توقف مذاکرات نخواهد کرد.

ریچارد مور، رئیس سرویس اطلاعات مخفی (SIS) موسوم به MI6، گفت که او همچنان معتقد است که احیای توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) 2015 بهترین راه برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است.

بر اساس این توافق، ایران برنامه هسته ای خود را در ازای رهایی از تحریم های اقتصادی محدود کرده بود.

مور در مجمع امنیت آسپن در کلرادو گفت: «من متقاعد نشده‌ام که به آنجا خواهیم رسید… فکر نمی‌کنم رهبر ایران بخواهد توافقی را قطع کند.»

با این حال، مور هشدار داد: «ایرانی‌ها نیز نمی‌خواهند مذاکرات را پایان دهند، بنابراین می‌توانند برای مدتی ادامه دهند».

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز