3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

شهروندان ننگرهار از توزیع پول های فرسوده در بانک ها شکایت دارند

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،مردم ولایت ننگرهار در شرق افغانستان از تداوم اسکناس (بانکنوت) های فرسوده افغانی شکایت دارند،و میگویند:که اسکناس مشکلات زیادی را در شهر و ولسوالی ها ایجاد کرده است.

محمد فقیر باشنده جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار به فرحت گفت:که بانکنوت های فرسوده افغانی در دکان ها و بانک ها به مردم عادی داده می شود، اما کسانی که برای خرید کالا به بازار می آورند، از آنها گرفته نمی شود.

او می گوید که بانکنوت های افغانی آنقدر قدیمی است که در بازار قابل قبول نیست.

افرادی که در حوزه پولی متخصص هستند، مشکل بانکنوت ها روز به روز در حال افزایش است و دولت باید برای حل آن تلاش کند.

صرافان و دکانداران در بازارهای افغانستان با کمبود قابل توجه پول مواجه هستند و از دولت طالبان می خواهند که یا ذخایر پولی را به بازار بیاورد یا هم بانکنوت های جدید چاپ کند.

صالح محمد حدوال یکی از اعضای اتحادیه صرافان شهر جلال آباد به فرحت گفت:که به دلیل بانکنوت های فرسوده مردم عادی و صرافان با مشکلات زیادی مواجه هستند.

در همین حال،مولوی وفی الله، رئیس افغانستان بانک می گوید:طرح جدیدی برای رسیدگی به بانکنوت های فرسوده افغانی ایجاد شده است که بر اساس آن تمام بانکنوت هایی که در بازار قابل ارزش نیست جمع آوری میشود.

بر اساس گزارش ها، دولت پیشین افغانستان در کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیای کبیر و لهستان بانکنوت چاپ می کرد، اما هنوز مشخص نیست که دولت طالبان چه زمانی و در کدام کشورها بانکنوت های جدید را چاپ خواهد کرد.

بلال احمدی
فرحت نیوز/ ننگرهار