3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

معاونت فضایی سازمان ملل:تلسکوپ فصل جدیدی را در درک ما از همدم آسمانی ما باز کر

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،برای هزاران سال، تمدن های بشری با تفکر در مورد منشأ و اسرار ماه – تنها ماهواره طبیعی ما – به آسمان نگاه کرده اند.

مشاهدات زمینی که با اختراع اولین تلسکوپ ها امکان پذیر شد، فصل جدیدی را در درک ما از همدم آسمانی ما باز کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد،در قطعنامه 76/76 خود در مورد «همکاری بین‌المللی در استفاده صلح‌آمیز از فضا» در سال 2021، روز جهانی ماه را به عنوان روز جهانی تعیین‌شده توسط سازمان ملل اعلام کرد که هر ساله در 20 جولای برگزار می‌شود.

روز جهانی ماه، سالگرد اولین فرود انسان بر روی ماه به عنوان بخشی از ماموریت آپولو است.

این جشن ها همچنین دستاوردهای همه کشورها در اکتشاف ماه را در نظر می گیرند و آگاهی عمومی را در مورد اکتشاف و استفاده پایدار از ماه افزایش می دهند.

با تولد فعالیت‌های فضایی، ماه به مقصد نهایی مأموریت‌های بی‌شماری از جمله پروازهای خدمه‌ای تبدیل شد که اولین ردپای انسان را به مکان دیگری در جهان آورد.

همانطور که تلاش‌های اکتشاف ماه با برنامه‌های بلندپروازانه شکل می‌گیرد، این جشن جهانی نه تنها به عنوان یادآور موفقیت در گذشته، بلکه به عنوان گواهی سالانه برای تلاش‌های آینده خواهد بود.

سازمان ملل و فضا

از همان آغاز عصر فضا، سازمان ملل متوجه شد که فضای بیرونی بعد جدیدی به وجود بشریت افزود،خانواده سازمان ملل متحد به طور مستمر در تلاش است تا از مزایای منحصر به فرد فضا برای بهبود همه بشریت استفاده کند.

مجمع عمومی با به رسمیت شناختن منافع مشترک بشر در فضا و به دنبال پاسخ به سؤالاتی در مورد اینکه چگونه فضا می تواند به نفع مردم زمین کمک کند، اولین قطعنامه خود را در رابطه با فضای خارج از جو، قطعنامه 1348 (XIII) با عنوان «مسئله استفاده صلح آمیز» به تصویب رساند.

فضای بیرونی”.

در 10 اکتبر 1967، “Magna Carta of Space” که همچنین به عنوان معاهده اصول حاکم بر فعالیت های دولت ها در اکتشاف و استفاده از فضا از جمله ماه و سایر اجرام آسمانی شناخته می شود، به اجرا درآمد.

امروزه دفتر امور فضایی سازمان ملل متحد (UNOOSA) دفتر سازمان ملل متحد است که مسئول ارتقای همکاری های بین المللی در استفاده صلح آمیز از فضا است.

UNOOSA به عنوان معاونت تنها کمیته مجمع عمومی که به طور انحصاری با همکاری بین المللی در استفاده صلح آمیز از فضا سروکار دارد: کمیته سازمان ملل متحد در استفاده صلح آمیز از فضا (COPUOS).

UNOOSA همچنین مسئول اجرای مسئولیت‌های دبیرکل بر اساس قوانین بین‌المللی فضایی و حفظ فهرست سازمان ملل متحد از اجرام پرتاب شده به فضا است.

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز