3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

آتش سوزی های جنگلی روز گذشته در فرانسه، اسپانیا و پرتگال اوج زد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،صدها نفر دیگر از خانه های خود تخلیه شدند زیرا آتش سوزی های جنگلی روز گذشته در فرانسه، اسپانیا و پرتگال اوج زد، در حالی که مقامات در اروپا هشدارهای بهداشتی برای موج گرما در روزهای آینده صادر کردند.

بیش از 1000 آتش‌نشان با پشتیبانی هواپیماهای بمب‌افکن آبی از روز سه‌شنبه برای کنترل دو آتش سوزی در جنوب غربی فرانسه که به دلیل گرمای سوزان، و بادهای شدید شعله‌ور شده‌اند، مبارزه کرده‌اند.

به گفته مقامات، در حالی که دمای هوا در پرتگال اندکی کاهش یافته است، اما انتظار می‌رود که دمای هوا در برخی نقاط به بالای 40 درجه سانتیگراد (104 درجه فارنهایت) برسد و پنج منطقه در هشدار سرخ و بیش از 1000 آتش‌نشان 17 آتش‌سوزی جنگلی را مهار کنند.

در اسپانیا، پس از آتش سوزی در غرب در هفته گذشته، آتش سوزی جدیدی در جنوب این کشور رخ داد.

بیش از 400 نفر از تپه های Mijas، شهری محبوب در بین گردشگران شمال اروپا در شهر مالاگا، تخلیه شدند.

مسافران ساحل در تورمولینوس، حدود 20 کیلومتر دورتر، می‌توانستند توده‌های دود را ببینند که از بالای هوتل‌های کنار ساحل بلند می‌شود.

در همین حال، بدترین خشکسالی در بیش از 70 سال گذشته، طولانی ترین رودخانه ایتالیا، پو، را به کمی بیش از یک قطره در برخی نقاط کاهش داد و انتظار می رود دمای هوا در هفته آینده افزایش یابد.

مقامات نگران تأثیرات آن بر سلامت مردم و سیستم های مراقبت بهداشتی هستند که قبلاً به دلیل همه گیری ویروس کرونا (کووید-19) به چالش کشیده شده است زیرا گرمای شدید قاره را فرا گرفته است و هشدارهایی برای بدتر شدن آن به ویژه در بریتانیا صادر شده است.

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) اعلام کرد که موج گرما کیفیت هوا را به ویژه در شهرها بدتر می کند.

لورنزو لابرادور، مسئول علمی WMO در نشست خبری ژنو گفت: جو پایدار و راکد به عنوان درپوشی برای به دام انداختن آلاینده های جوی از جمله ذرات معلق عمل می کند. “اینها منجر به کاهش کیفیت هوا و اثرات نامطلوب سلامتی، به ویژه برای افراد آسیب پذیر می شود.”

مارتا تمیدو، وزیر بهداشت پرتگال روز پنجشنبه گفت که سیستم بهداشتی به دلیل موج گرما با یک هفته “به ویژه نگران کننده” مواجه است و گفت که برخی از بیمارستان ها تحت فشار قرار گرفته اند.

اداره بهداشت DGS این کشور گفت که از 7 جون تا 13 جون پرتگال 238 مورد مرگ و میر بیش از حد به دلیل موج گرما ثبت کرده است.

بر اساس پایگاه داده مرکز ملی اپیدمیولوژی، اسپانیا 84 مورد مرگ و میر ناشی از دمای شدید در سه روز اول موج گرما را ثبت کرده است.

پیش‌بینی هوای بریتانیا اولین هشدار «گرمای شدید» سرخخود را در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برای بخش‌هایی از انگلیس صادر کرد.

پل گاندرسن، رئیس اداره هواشناسی گفت: «در اوایل هفته آینده احتمالاً دمای استثنایی و شاید رکوردشکنی وجود دارد.

وی گفت: «شب ها نیز به ویژه در مناطق شهری احتمالاً فوق العاده گرم است. این احتمالاً منجر به تأثیرات گسترده بر مردم و زیرساخت‌ها خواهد شد.»

بالاترین دمای ثبت شده در بریتانیا 38.7 درجه سانتیگراد (101.7 فارنهایت) بود که در 25 جولای 2019 در کمبریج ثبت شد.

هانا کلوک از دانشگاه ریدینگ بریتانیا، گفت که موج گرما نشان داد که تغییرات آب و هوایی اینجاست و نیاز فوری برای سازگاری وجود دارد.

او به رویترز گفت: “ما اکنون شاهد این مشکلات هستیم و آنها بدتر خواهند شد. اکنون باید کاری انجام دهیم.” کنار آمدن با این نوع دماها در بریتانیا سخت تر است زیرا ما به آنها عادت نداریم.

در پرتگال، بالاترین دما در روز پنجشنبه در شهر شمالی پینهائو با 47 درجه سانتیگراد (116.6 درجه فارنهایت) ثبت شد که درست کمتر از رکورد است.

ریموند لودویک، 73 ساله، یک بازنشسته از بریتانیا که اکنون در منطقه پرتگالی لیریا زندگی می کند، مجبور شد خانه خود را به همراه سگش جکسون ترک کند که روز سه شنبه شعله های آتش شروع به سوزاندن تپه ای پر از درختان اکالیپتوس و کاج بسیار قابل اشتعال کرد.

وقتی یک روز بعد برگشت، خانه سفیدش دست نخورده بود، اما پوشش گیاهی اطراف آن خاکستر شده بود و درختان میوه اش سوخته بود.

در منطقه ژیروند فرانسه، از زمان وقوع آتش سوزی در اطراف Dune du Pilat و Landiras، بیش از 11300 نفر تخلیه شده اند.

حدود 7350 هکتار (18000 هکتار) زمین سوخته است.
مقامات گفتند که آتش هنوز تثبیت نشده است.
Dune du Pilat بلندترین تپه شنی اروپا و آهنربایی برای گردشگران است.

یکی از ساکنان کارین روز پنجشنبه کمی قبل از دستور تخلیه پیشگیرانه روستای کازو در نزدیکی Dune du Pilat گفت: “من قبلاً هرگز چنین چیزی را ندیده بودم و شما این احساس را دارید که واقعاً پسا آخرالزمانی است.”

در آتش سوزی هایی که تا روز گذشته خاموش نشده بود به کسی آسیب نرسیده است.

متیو جومن، سخنگوی آتش نشان به خبرگزاری فرانسه گفت: «شعله ها هنوز تحت کنترل نیستند و متأسفانه شرایط دوباره وزش باد است.

در دیگر نقاط اسپانیا، آتش سوزی هایی که در بخش هایی از اکسترمادورا، که هم مرز با پرتگال است، و منطقه مرکزی کاستیل و لئون شعله ور شده است، اواخر روز پنجشنبه و دیروز چهار روستای کوچک دیگر را تخلیه کرد.

شعله های آتش اکنون یک صومعه قرن شانزدهمی و یک پارک ملی را تهدید می کند.

صدها نفر از زمان شروع آتش سوزی تخلیه شده اند و 7500 هکتار جنگل در این دو منطقه از بین رفته است.

در کاتالونیا در شمال شرقی، مقامات برای جلوگیری از خطر آتش سوزی و محدود کردن کار مزرعه با ماشین آلات، کمپینگ و فعالیت های ورزشی در اطراف 275 شهر و روستا را تعلیق کردند.

هواشناسی ایرلند برای فردا، دوشنبه و سه‌شنبه هشدار هواشناسی سراسری را با «هوای فوق‌العاده گرم» و دمای روز ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد صادر کرد.

Met Eireann گفت که حداکثر دمای 32 درجه سانتیگراد در روز دوشنبه ممکن بود، درست کمتر از رکورد 33.3 درجه سانتیگراد ایرلند که در سال 1887 ثبت شد.

مقامات بلژیکی نیز گفته‌اند که انتظار دارند هفته آینده دمای بسیار بالاتری داشته باشند و در روز سه‌شنبه در برخی مناطق این کشور حداکثر ۳۸ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

دانشمندان گفتند که شکی نیست که موج گرما ناشی از گرمایش جهانی است و به اتفاقات عادی تبدیل می شود.

فریدریک اتو، مدرس ارشد علوم آب و هوا در مؤسسه گرانتام در امپریال کالج لندن، می گوید: «تغییرات آب و هوا باعث ایجاد این موج گرما می شود، همانطور که اکنون هر موج گرمایی را به حرکت در می آورد.

انتشار گازهای گلخانه ای، ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ، گاز و نفت، موج گرما را داغ تر، طولانی تر و مکرر می کند.

فرحنوش رحیمی

فرحت نیوز