3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

به خبرنگاران در کابل اجازه پوشش برگشت حجاج داده نشد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،نقض آزادی بیان در افغانستان زیر چتر حاکمیت طالبان نگرانی نهاد های حامی خبرنگاران را بر انگیخته است.

ابو زر صارم سر پلی رییس نهاد رسانه یی افغانستان میگوید:آزادی بیان در افغانستان غیر قابل انکار است، هیچ کسی نمی‌تواند، این حق را از مردم افغانستان سلب کند.

او میگوید:با آنکه مقامات نظام حاکم بارها اذعان داشته‌اند، که رسانه‌ها و خبرنگاران در کشور آزادی عمل دارند، تا جایی که منافع ملی و کشوری را زیر سوال نبرند،اما در این اواخر نیروهای نظام حاکم مانع کار خبرنگاران و رسانه‌ها شده است.

بگفته ی اقای سرپلی تاکنون در هیچ رویدادی رسانه‌ها اجازه حضور پیدا نکرده است.

او نشست شورای علما در کابل را یکی از نمونه های آشکار نقض سریع آزادی بیان و رسانه ها عنوان میکند.که رسانه ها در آن اجازه پوشش نداشتند.

این در حالیست،که امروز پنجشنبه اولین هواپیمای گروهی از حجاج که برای ادای حج به عربستان سعودی رفته بودند،به کابل برگشتند اما رسانه ها اجازه پوشش برگشت حجاج را از سوی نیروهای امنیتی نظام حاکم نیافتند.

در عین حال،نهاد رسانه ی افغانستان نیز در واکنش به آن با نشر اعلامیه ی گفته است:رسانه‌ها یکی از مهم‌ترین ابعاد جامعه جهت رشد و بالندگی به شمار می‌رود.

ایجاد موانع سر راه رسانه‌های و عدم همکاری با خبرنگاران مشکلات جامعه و کشور را بیشتر ازپیش می‌افزاید می‌دهد.

نهاد رسانه‌ئی افغانستان با تاکید از مسئولان نظام حاکم خواسته است،تا  وعده‌های شانرا جامه‌ی عمل بپوشانند و به آزادی بیان احترام گذاشته تا باشد راه توسعه و ترقی کشور فراهم شود.

این در حالیست،که دولت حاکم در افغانستان قانون رسانه‌های همگانی را که در حکومت پیشین نافذ شده بود، اجرایی اعلام کرده؛ اما نهادهای رسانه‌‌ای می‌گویند:که طالبان تاکنون به این قانون پابند نبوده‌ است.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز