3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

آمریکا قادر است با پدافند های هوایی تمام زیر ساخت‌ های عربستان را هدف قرار دهد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،کرملین روز سه‌شنبه، یک روز پس از اینکه کاخ سفید اعلام کرد معتقد است روسیه به ایران روی آورده است تا «صدها» هواپیمای بدون سرنشین، از جمله پهپادهای با قابلیت حمل سلاح، برای استفاده در اختیار این کشور قرار دهد، کرملین روز سه‌شنبه اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هفته آینده به ایران سفر خواهد کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته است،که پوتین سه‌شنبه آینده برای شرکت در نشست سه جانبه با رهبران ایران و ترکیه به تهران سفر می‌کند که به اصطلاح فرمت آستانه برای مذاکرات مرتبط با سوریه است.

پسکوف روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که در جریان این سفر، پوتین همچنین دیداری جداگانه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه خواهد داشت.

روز دوشنبه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که مشخص نیست آیا ایران قبلاً هیچ یک از سامانه‌های بدون سرنشین را در اختیار روسیه قرار داده است یا خیر، اما گفت که ایالات متحده «اطلاعاتی» دارد که نشان می‌دهد ایران آماده آموزش نیروهای روسی برای استفاده از آن‌ها در اسرع وقت است.

وی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «اطلاعات ما حاکی از آن است که دولت ایران در حال آماده شدن برای ارائه بیش از صدها پهپاد به روسیه از جمله پهپادهای با قابلیت حمل سلاح در یک جدول زمانی تسریع شده است.

سالیوان گفت: این دلیلی بر این است که بمباران‌های گسترده روسیه در اوکراین، که منجر به تحکیم دستاوردهای شرق کشور در هفته‌های اخیر شده است، “به قیمت حفظ سلاح‌های خود تمام می‌شود.”

افشاگری سالیوان در آستانه سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل و عربستان سعودی، جایی که برنامه هسته ای و فعالیت های ایران در منطقه موضوع اصلی گفتگو خواهد بود، صورت می گیرد.

تصمیم آمریکا برای افشای علنی این که رقیب اصلی منطقه‌ ی دو کشور به تسلیح مجدد روسیه کمک می‌کند، در حالی است که اسرائیل و عربستان سعودی به دلیل منافع داخلی خود در برابر پیوستن به تلاش‌های جهانی برای مجازات روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین مقاومت کرده‌اند.

اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به محکومیت روسیه به دلیل تهاجم رای داده است و کمک های بشردوستانه و تجهیزات نظامی غیرتهاجمی را به اوکراین تحویل داده است.

سالیوان همچنین خاطرنشان کرد که ایران هواپیماهای بدون سرنشین مشابهی را در اختیار شورشیان حوثی یمن قرار داده است تا قبل از برقراری آتش بس در اوایل سال جاری به عربستان سعودی حمله کنند.

ساموئل بنت، تحلیلگر نظامی از اندیشکده CNA، گفت که انتخاب روسیه از ایران به عنوان منبع پهپادها منطقی است، زیرا “در 20 سال گذشته یا بیشتر، ایران در حال اصلاح نیروی جنگی پهپادهای خود بوده است.

پهپادهای آنها بیشتر از روس ها در نبرد بوده اند. آنها پیشگامان مهمات به اصطلاح پرسه زن هستند، پهپادهای “کامیکازه” مانند Switchblade که ایالات متحده در اختیار اوکراین قرار داده است.

بنت افزود: ایران دارای “سابقه اثبات شده در پرواز هواپیماهای بدون سرنشین برای صدها مایل و اصابت به اهداف آنها” از جمله نفوذ به پدافند هوایی تامین شده توسط آمریکا و حمله به ذخیره گاهی های نفت عربستان است.

وی گفت: پهپادهای ایرانی می توانند در حمله به نیروگاه ها، نفای و سایر زیرساخت های حیاتی اوکراین بسیار موثر باشند.

بنت خاطرنشان کرد که قبل از جنگ اوکراین، روسیه مجوز فناوری پهپاد را برای پهپاد Outpost خود از یک تامین کننده اثبات شده: اسرائیل دریافت کرده بود.

همانطور که گفته شد، دولت یهود در مناقشه روسیه و اوکراین بی طرف مانده است، بنابراین منبع دیگر در دسترس مسکو نیست.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز