3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

دیدبان حقوق بشر از دریافت صد جسد که توسط طالبان کشته شده خبر داده است

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد که نیروهای امنیتی طالبان اعضا و حامیان گروه داعش را در شرق افغانستان اعدام و ناپدید کرده اند.

از زمانی که طالبان در اگست 2021 قدرت را به دست گرفتند، ساکنان ولایات ننگرهار و کنر در شرق کابل اجساد بیش از 100 مرد را که در کانال ها و مکان های دیگر انداخته شده بودند، کشف کردند.

نیروهای طالبان عملیات جستجوی ناروا، از جمله حملات شبانه، را علیه ساکنانی که آنها را به پناه دادن یا حمایت از اعضای گروه مسلح دولت اسلامی (ISKP) وابسته به (داعش) متهم می‌کنند، انجام داده‌اند.

در جریان این حملات، نیروهای طالبان ساکنان را مورد ضرب و شتم قرار داده و مردانی را که آنها را به عضویت ISKP متهم می کنند، بدون طی مراحل قانونی یا افشای محل سکونت خود برای خانواده هایشان بازداشت کرده اند.

تعداد نامعلومی اعدام شده اند – به ضرب گلوله کشته شده یا سر بریده شده اند – یا هم ناپدید شده اند.

پاتریشیا گوسمن، معاون مدیر آسیایی دیده بان حقوق بشر، گفت: ما یک کانال تخلیه شده در ننگرهار را بررسی کردیم که بیش از 100 جسد در آن بین ماه اگست 2021 تا اپریل 2022 رها شده است.

بین اکتبر 2021 تا جون 2022، دیده بان حقوق بشر با همکاری یک سازمان محلی، با 63 نفر از جمله 42 نفر به صورت حضوری در ولایات ننگرهار و کنر و با 21 نفر به صورت تلفنی مصاحبه کرده‌ است.

در ماه نوامبر، تیمی از هر دو گروه، 54 جسد مرد را که بسیاری از آنها در حالت بدی بودند، در طول 15 تا 20 کیلومتری کانال تخلیه شده شمارش کردند.

اجساد شواهدی از شکنجه و اعدام‌های وحشیانه را نشان می‌داد: برخی از آن‌ها دست و پا گم کرده بودند، طناب‌هایی دور گردن‌شان وجود داشت، یا سر بریده شده بودند یا گلویشان بریده شده بود.

کارکنان صحی در ننگرهار گفتند که 118 جسد را که از ماه اگست تا دسامبر در سراسر این ولایت پیدا شده بودند، ثبت کرده اند.

یک گزارش رسانه ای به نقل از یکی از جنگجویان طالبان می گوید: “ما حملات شبانه انجام می دهیم و هر زمان که یکی از اعضای داعش را پیدا کنیم، فقط آنها را می کشیم.” سازمان ملل متحد گزارش داده است که عملیات طالبان علیه ISKP “به شدت به بازداشت‌ها و قتل‌های غیرقانونی وابسته است.”

در طی چندین سال، ISKP بمب گذاری هایی را انجام داده است که به ویژه جوامع هزاره، شیعه و دیگر اقلیت های مذهبی را هدف قرار داده است، همچنین بر ضد طالبان و نیروهای دولتی سابق.

دیده بان حقوق بشر قبلاً گزارش داده بود که نیروهای طالبان مقامات سابق دولت افغانستان و نیروهای امنیتی را اعدام یا ناپدید کرده بودند.

دیده بان حقوق بشر گفت که موارد از شرق افغانستان نشان می دهد که نیروهای طالبان چنین جنایاتی را به کسانی که آنها را به ارتباط با ISKP متهم می کنند گسترش داده اند.

حقوق بشردوستانه بین‌المللی یا قوانین جنگ که در مورد درگیری‌های مسلحانه بین طالبان و ISKP اعمال می‌شود، همه طرف‌ها را موظف می‌کند که با هر کسی که در بازداشت هستند رفتاری انسانی داشته باشند.

بازداشت های خودسرانه، اعدام های موقت و سایر اشکال بدرفتاری ممنوع است و افراد مسئول به دلیل جنایات جنگی تحت پیگرد قانونی قرار دارند.

در همین حال دبیح الله مجاهد سخنگوی کل اداره حاکم با رد این گزارش گفته است؛شایعات میداند و علاوه میکند،که مسؤلین محلی آنان در این مورد تحقیقات را انجام دادند حتی که یک جسد هم در کدام جای دریافت نشده است.

مجاهد تاکید دارد،که پروپاگندها از آدرس بعض مؤسسات جهانی در رابطه پخش می شود قابل تأسف است.

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز