3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

اسرائیل: حضور ایران در دریای سرخ تهدیدی مستقیم برای تجارت جهانی و انرژی است

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،گانتز وزیر دفاع اسرائیل گفته است؛که حضور ایران در دریای سرخ تهدیدی مستقیم برای تجارت جهانی و انرژی است.

بنی گانتز وزیر جنگ(دفاع) اسرایل در بیست و ششمین میزگرد سالانه دولت اکونومیست در آتن گفت: «رژیم ایران توانایی توسعه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را دارد که ممکن است تا مرکز اروپا برسد».

وزیر جنگ بنی گانتز با همتای یونانی خود نیکوس پاناگیوتوپولوس روز گذشته در یونان، دیدار کرده است.

بنی گانتز، وزیر جنگ روز سه‌شنبه از تصاویر ماهواره‌ای از چهار کشتی ایرانی که در ماه‌های اخیر در دریای سرخ در حرکت بودند، در جریان ارائه‌ای که در اجلاس بین‌المللی در یونان ارائه کرد، رونمایی کرد.

گانتز در سخنرانی در بیست و ششمین میزگرد سالانه دولت اکونومیست در آتن گفت: “ما می توانیم تأیید کنیم که ایران به طور روشمند خود را در دریای سرخ با کشتی های جنگی که در منطقه جنوب گشت زنی می کنند، مستقر کرده است.

در ماه های گذشته، ما مهم ترین حضور نظامی ایران را در این منطقه شناسایی کرده ایم.

این منطقه در دهه گذشته تهدیدی مستقیم برای تجارت بین‌المللی، تامین انرژی و اقتصاد جهانی است.»

گانتز هشدار داد که این فعالیت همچنین “یک تهدید مستقیم برای صلح و ثبات در عرصه دریایی است که ممکن است دریای مدیترانه و فراتر از آن را تحت تاثیر قرار دهد.”

تصاویر ماهواره ای از چهار کشتی نظامی ایران در دریای سرخ که توسط وزیر دفاع بنی گانتز، سه شنبه، 5 جون 2022 (وزارت دفاع) نشان داده شده است.

وزیر دفاع همچنین در مورد آزمایش اخیر پرتابگر ماهواره توسط ایران صحبت کرد و گفت: «تنها یک هفته پیش ایران آزمایش دیگری از پرتابگر ماهواره از شهر سمنان انجام داد.

این آزمایش نشان می‌دهد که رژیم ایران توانایی توسعه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را دارد،که ممکن است به مرکز اروپا برسد.

اسرائیل و تعدادی از کشورهای عربی در مورد نفوذ ایران در منطقه و همچنین برنامه هسته ای تهران نگرانی مشترک دارند،اما ایران می گوید برنامه هسته ای اش صلح آمیز است.

پیش از سفر هفته آینده جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده به خاورمیانه، گانتز خواستار روابط امنیتی قوی تر با کشورهای عربی خلیج فارس شد که در سال 2020 به اسرائیل نزدیک تر شدند.

موسسه نیروی دریایی ایالات متحده هفته گذشته اعلام کرد که تصاویر ماهواره ای نشان می دهد ایران در حال ساخت یک قایق موشکی رادارگریز جدید در جزیره قشم در تنگه هرمز در خلیج فارس است.

به گزارش ایران اینترنشنال، این کاتاماران ناشناس شبیه به یکی دیگر از شناورهای جدید موشک چند بدنه – یک ناو موشکی کلاس شهید سلیمانی – است، اما به طور قابل توجهی کوچکتر است.

رسانه های دولتی اسرائیل نوشته؛روز شنبه، گروه تروریستی حزب الله لبنان تحت حمایت ایران، سه هواپیمای بدون سرنشین را به سمت یک سکوی گازی دریایی اسرائیل فرستاد که توسط ارتش اسرائیل رهگیری شد «به منظور خرابکاری در مذاکراتی که در مرز دریایی اسرائیل و لبنان در جریان است».

او گفت که این رویداد “در واقع حمله به شهروندان لبنانی است که با مشکلات اقتصادی شدید روبرو هستند” و “نشان می دهد که حزب الله امتداد رژیم آیت الله است که برای بی ثبات کردن منطقه و ایجاد محاسبات اشتباه عمل می کند.”

گانتز هشدار داد که اسرائیل منطقه را زیر نظر دارد و برای دفاع از شهروندان و منافع خود با قدرت عمل خواهد کرد و کسانی را که تهدید یا حملات انجام می دهند، هدف قرار خواهد داد.

وی افزود: در عین حال ما آماده همکاری با شرکا و ایجاد ثبات و رفاه در منطقه هستیم.

وزیر دفاع همچنین به جنگ در اوکراین پرداخت و گفت که این جنگ بسیار فراتر از مرزهای خود “اثر پروانه ای” دارد.

با ادامه جنگ در اوکراین، ما یاد می‌گیریم که هر کشوری باید بتواند از خود دفاع کند.

او گفت: «جنگ همچنین به ما یادآوری می‌کند که همکاری امنیتی برای ثبات منطقه‌ای و جهانی حیاتی است – چه در اروپا، چه در شرق مدیترانه یا خاورمیانه.»

پیش از این، گانتز در حاشیه این کنفرانس با همتایان یونانی و قبرسی خود دیدار کرد.

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز