3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

نماینده گی دایمی افغانستان در ژنیو،از رویکرد منفعل جامعه جهانی انتقاد کرد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،بخش حقوق بشر نماینده گی دایمی افغانستان در ژنیو،از رویکرد منفعل جامعه جهانی انتقاد کرده،وضعیت افغانستان را مانند وضعیت اوکراین به یک واکنش جدی ضرورت می بیند.

محب الله تایب مسول حقوق بشر نمایندگی دایمی افغانستان در ژنیو به فرحت میگوید؛پس از تسلط نظامی غیرقانونی طالبان، در افغانستان جهان شاهد ناپدید شدن حقوق بشر بیش از ۳۰ میلیون نفر بوده است.

بگفته آقای تایب،علیرغم نشست ویژه،در پنجاهمین نشست شورای حقوق بشر دو قطعنامه، ایجاد گزارشگر ویژه، محکومیت گسترده، و تعامل مکرر بین المللی با طالبان در تلاش برای ترویج و حمایت از حقوق بشر در افغانستان است.

آنها فقط کارزار سیستماتیک نقض حقوق بشر را تشدید کرده اند،این الگوی رفتاری در همه جا توهین به حقوق بشر است.

این خواستار اقدامات متمرکز همبستگی توسط هر بازیگری در جامعه بین‌المللی است – از OHCHR و شورا گرفته تا سازمان‌های بین‌المللی و جامعه مدنی، همانطور که به درستی در مورد تهاجم نظامی به اوکراین نشان داده شد.

همبستگی بین المللی به معنای ترویج نظم بین المللی است که در آن تمام حقوق بشر و آزادی های اساسی می تواند به طور کامل تحقق یابد.

تایب چمی افزاید،از آنجایی که وضعیت زنان و دختران در افغانستان روز به روز بدتر می شود، ما از اتحادیه اروپا و سایر کشورهایی که از برگزاری یک مناظره فوری حمایت می کنند قدردانی می کنیم.

گواهی بر همبستگی بین المللی، بیان روحیه وحدت و یک فرصت برای اقدام موثراست.

این در حالیست که،سازمان عفو بین‌الملل طالبان را به نقض شدید حقوق بشر در افغانستان متهم کرده است.

قتل غیرنظامیان، کشتن نظامیان تسلیم‌شده، نقض حقوق زنان و آزادی بیان از جمله مواردی است که این سازمان حقوق بشری به آن‌ها اشاره کرده است.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز