3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

نظام الدین قیصاری و غلام سخی روغ لیونی به کابل بازگشت

به گزارش آژانس خبری بین‌ المللی فرحت،کمیسیون ارتباط دولت بل الفعل افغانستان میگوید:غلام سخی روغ لیونی از جنرالان برجسته ی پولیس ملی و نظام الدین قیصاری از فرماندهان خیزش های مردمی در شمال افغانستان به کابل برگشتند.

جنرال غلام سخی روغ لیونی که از جنرالان شناخته شده زمان جمهوریت محسوب میشود،در بیشترین ولایات های جنوبی و جنوب شرقی افغانستان که بیشتر از ولایت های دیگر نفوذ طالبان در آن محسوس بود،بحیث فرمانده پولیس ایفای وظیفه کرده است.

روغ لیونی زمانی که فرمانده پولیس ولایت،پکتیکا بود همه وسایل مربوط پی آر تی را به قیمت هشتصد هزار دالر آمریکایی بفروش رساند؛ درحالیکه ارزش وسایل متذکره به میلیون ها دالر بالغ می شد.

روغ لیونی زمانی که فرمانده پولیس ولایت زابل بود مردم آن ولایت در یک راه پیمایی او را به فساد و مردم آزاری متهمم کرده بودند.

روغ لیونی وقتی فرمانده پولیس ولایت ارزگان بود،در یک مصاحبه با رادیوی آزادی طالبان را به فرستادن بچه بیریش بحیث جاسوس در پاسگاه های امنیتی آن ولایت متهم کرده است.

روغ لیونی در طی مدت کارهای نظامی اش از سوابق خوبی بر خوردار نبوده است.

– نظام الدین قیصاری دارای تحصیلات نیست اما بطور نسبی خواندن و نوشتن را میداند قبل از اینکه موصوف بحیث قومندان مقرر شود به پیشه پدری خود کار صرافی تجارت تیل و کشمش را میکرد.

در حال حاضر رتبه نظامی آقای قیصاری که از طرف رهبری حکومت وحدت ملی داده شده دگرمن است.

در حدود شش سال قبل بنابر تشدید حملات گسترده طالبان در ولسوالی قیصار و تلفات افراد نظامی و ملکی در اواخر حکومت حامد کرزی به عنوان فرمانده نیروی خیزش های مردمی ولسوالی قیصار از مردم دفاع کرد و در اوایل حکومت محمد اشرف غنی رئیس بحیث فرمانده پولیس ولسوالی قیصار نظر به پیشنهاد آقای جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری مقرر گردید و همزمان وی به عنوان نماینده خاص جنرال عبدالرشید دوستم در ولایت فاریاب ایفای وظیفه میکرد.

آقای قیصاری در دوران فرماندهی خود چندین بار مرکز ولایت فاریاب یعنی شهر میمنه را از پرتگاه سقوط نجات داده است و در راه دفاع از اراضی این ولایت در تمام عملیات ها مشترکاً با نیرو های امنیتی شرکت داشته است.

با گذشت هر روز قیصاری شهرت بیشتری کسب مینمود و توانمند تر میگردید بالاخره وی در ۱۱ سرطان سال ۱۳۹۷ از سوی حکومت مرکزی در قول اردوی ۲۰۹ شاهین بازداشت گردید.

بازگشت این دو چهره جنگی ضد طالبانی و بیعت آنها با دشمنان دیرینه ی شان در صفحات اجتماعی واکنش های را بر انگیخته است.

برخی از کاربران نوشته اند،که حکومت حاکم (طالبان) نباید به چهره های فاسد که طی سال‌های متمادی به فساد متهم هستند اجازه دهند و به کابل دعوت کنند.

فاروق وردک،صدیق چکری،امیرزی سنگین،دولت وزیری از جمله افراد شناخته شده دولت پیشن هستند که به کابل بازگشته و با طالبان بیعت کرده است.

نوت:

آژانس خبری بین المللی فرحت،با هیچ جریان سیاسی و غیر سیاسی بسته گی نداشته و ندارد.

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز