3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

روسیه یک جنرال مهم این کشور را خانه نشین کرد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،وزارت جنگ(دفاع) انگلیس روز شنبه اعلام کرد که کرملین اخیرا چندین جنرال از جمله جنرال دورنیکوف و جنرال «آندری سردیوکوف» فرمانده نیروهای هوابرد را برکنار کرده است.

جنرال ارشد روسیه در امور اوکراین، ظاهرا بابت روند آهسته پیشرفت در دونباس و در بحبوحه گزارش‌هایی از شرب خمر او که موجب از دست رفتن اعتماد ولادیمیر پوتین شده، برکنار شده است.

به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، چنانچه این خبر تایید شود، اخراج جنرال «الکساندر دورنیکوف» که بابت حضور در جنگ سوریه به چهره‌ای سرشناس تبدیل شد، از یک تغییر و تحول مهم دیگر در فرماندهی نظامی روسیه حکایت دارد که نشان می‌دهد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از چگونگی روند جنگ اوکراین رضایت ندارد.

وزارت جنگ انگلیس روز شنبه اعلام کرد که کرملین اخیرا چندین جنرال از جمله جنرال دورنیکوف و جنرال «آندری سردیوکوف» فرمانده نیروهای هوابرد را برکنار کرده است.

وزارت جنگ روسیه اظهارنظر در رابطه با این گزارش‌ها نداشته اما این تحولات چند هفته بعد از شایعات تاییدنشده از نارضایتی پوتین از عملکرد این مقام‌ها مطرح می‌شود.

جنرال دورنیکوف ۶۰ ساله، با وجود اینکه فرماندهی نیروهای روسی در اوکراین را از اوایل اپریل بر عهده داشت، بیش از یک ماه است که در انظار عمومی دیده نشده است.

به گفته فرمانده منطقه‌ای، پیروزی اصلی ارتش روسیه در طول این مدت این بوده است که به سمت جلو برای تصرف شهر سورودونتسک دونباس که نیروهای اوکراینی روز شنبه «تقریباً آن را ترک کردند»، پیشروی کند.

با این حال، ارتش مسکو با مقاومت اوکراین تحت فشار قرار گرفته است و پیاده نظام آن قادر به تصرف بسیاری از شهرها نیست،آن هم به‌رغم اینکه اکثر این شهرها به دست توپخانه روسیه تقریبا با خاک یکسان شده‌اند.

ساموئل رامانی، از کارشناسان مؤسسه خدمات متحد سلطنتی در لندن، گفت که جنرال دورنیکوف برای تصرف دونباس، که هدف اولویت پوتین از زمان شکست او در تصرف کیف در ماه مارچ بوده است، احتمالاً خیلی تعلل کرده است.

او گفت: دورنیکوف تاریخ ۱۰ جون را برای تصرف سورودونتسک تعیین کرده بود و به این هدف نرسید.

او تاکتیک‌های تهاجمی به سبک آنچه در حلب سوریه استفاده می‌کرد، به کار می‌برد.

پس منظر.!

در ۲۱ فبروری ۲۰۲۲، روسیه به‌طور رسمی جمهوری خلق دونتسک و جمهوری خلق لوهانسک، دو کشور خودخوانده در منطقه دونباس در شرق اوکراین را به‌رسمیت شناخت و نیروهای خود را به این مناطق اعزام کرد.

روز بعد، شورای فدراسیون روسیه به‌اتفاق آرا به پوتین مجوز استفاده از نیروی نظامی در خارج از مرزهای روسیه را صادر کرد.

حدود ساعت ۰۵:۰۰ صبح (به‌وقت اروپای شرقی) در ۲۴ فبروری، پوتین از آغاز یک عملیات نظامی ویژه در شرق اوکراین خبر داد.

دقایقی بعد، شلیک موشک به مناطقی در سراسر اوکراین، از جمله پایتخت، کیف شروع شد.

سرویس مرزی اوکراین اعلام کرد پست‌های مرزی این کشور با روسیه و بلاروس مورد حمله قرار گرفتند.

دو ساعت بعد، نیروی زمینی روسیه وارد اوکراین شد.

پاسخ ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به این حمله، اعلام حکومت نظامی، قطع روابط دیپلماتیک با روسیه و دستور بسیج عمومی بود.

عملیات نظامی روسیه از شرق اوکراین، جنوب بلاروس (متحد روسیه) و شبه‌جزیرهٔ کریمه انجام گرفت.

پس از این تهاجم بسیاری از مردم اوکراین به سمت مرزهای همسایگان غربی اوکراین به‌ویژه لهستان گریختند.

رئیس‌جمهور اوکراین از مردان ۱۸ تا ۶۰ سال خواست برای کشورشان با روسیه بجنگند.

این تهاجم با محکومیت گسترده بین‌المللی، از جمله تحریم‌های جدید علیه روسیه، که باعث بحران مالی در روسیه شده‌است، رو به رو شد.

۳۵ بیش از ۲ میلیون اوکراینی از خانه‌های خود گریخته و به کشورهای دیگر پناهنده شده اند و این امر تبدیل به بحران پناهجویان اوکراینی شده است.

اعتراضات در روسیه با دستگیری‌های دسته جمعی مواجه شد و دولت روسیه به‌طور قابل توجهی سرکوب رسانه‌های مستقل را افزایش داد.

بسیاری از شرکت‌ها روسیه و بلاروس را تحریم کردند.

کشورهای مختلف کمک‌های بشردوستانه و نظامی به اوکراین ارسال کردند.

پوتین با استناد به تحریم‌های جدید و «بیانیه‌های تهاجمی»، نیروهای هسته‌ای روسیه را در حالت آماده باش قرار داد و با افزایش ترس از جنگ هسته‌ای، تنش‌ها را بین غرب و روسیه افزایش داد.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز