3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

نگرانی دهاقین بامیانی از ریزش برفباری در این فصل سال

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،نگرانی دهاقین و شهروندان ولایت بامیان از ادامه سردی هوا،برفباری ها در فصل حاصلات میوه و زراعت در این ولایت.

از دو روز بدینسو بارش برف شهروندان ولایت بامیان را در فصل سال نگران ساخته و میگویند:اگر برفباری ها ادامه پیدا کند دهاقین این ولایت با فاجعه ی روبرو خواهند شد.

باشنده گان بامیان به فرحت میگوید:از دو روز بدینسو هوای بامیان نسبتآ سر د است، و هوا بارانی توام با برف باری به همرا بوده،که باعث نگرانی دهقاقین و زمین دارا ن بامیانی شده است.

در این فصل سال برفباری نادر بوده و ادامه این وضعیت باعث از بین رفتن حاصلات گندم و کچالو،زردآلو،شفتالو،سیب و توت و غیره حاصلات دهاقین میشود.

بگفته ی آنان،در اوایل فصل سال بامیان با کمبود شدید آب مواجه بود،از سوی هم حشرات وکرم های که در زمین های زراعتی پیدا شده بود تا حدود ده درصد از حاصلات زمینداران را نابود کرده است.

شهروندان بامیان،با انتقاد از دولت محلی و مرکزی تحت اداره طالبان میگوید؛در خصوص جلوگیری از حشرات هچگونه اقدامی نکردند،و‌مردم نیز توان جلوگیری از حشرات را نداشتند.

آنان تاکید میکنند،اگر برف باری ادامه پیدا کند باعث نابودی حاصلات این مردم شده، که یک فاجعه خواهد بود.

محصول مهم زراعتی.!

کچالو(سیب‌زمینی) مهم‌ترین محصول کشاورزی در بامیان است.که حدود نصف کچالوی مورد نیاز افغانستان در این ولایت تولید می‌شود و مقداری از آن نیز به خارج از کشور صادر می‌شود.

موقعیت جغرافیای بامیان.!

ولایت بامیان در مرکز افغانستان بین ۳۴ درجه و ۷۵ دقیقه عرض شمالی و ۶۷ درجه و ۲۵ دقیقه عرض شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته‌است.

طول متوسط این ولایت به خط مستقیم در جهت شمال به جنوب ۱۷۰ کیلومتر و عرض متوسط آن در جهت شرق-غرب حدود ۱۳۰ کیلومتر است.

ولایت بامیان از سمت شمال با ولایات سرپل و سمنگان، از جنوب با ولایت دایکندی، از شرق با ولایات بغلان و پروان، از جنوب شرقی به ولایت میدان وردک و از غرب به ولایت غور محدود است.

شهر بامیان مرکز ولایت بامیان است و از کابل ۱۳۵ کیلومتر فاصله دارد.

ارتفاع این شهر از سطح دریا ۲،۵۰۰ و پهناوری آن ۱۷،۵۵۵ کیلومتر مربع است که تقریباً یک سی و هفتم یا ۲٫۶۹٪ پهناوری کل افغانستان را شامل می‌شود.

ولسوالی‌ یکاولنگ بزرگترین و ولسوالی شیبر کوچکترین ولسوالی‌های بامیان هستند.

بامیان در جنوب کوه‌های هندوکش و در شمال کوه‌های بابا واقع شده‌است.

بلندی‌های کوه بابا باعث به‌وجود آمدن سه حوزهٔ آبریز متفاوت در این ولایت شده‌است و ولسوالی‌های آن را از همدیگر جدا می‌کند.

این ولایت دارای آب و هوایی کوهستانی، پاک و شفاف، شب‌هایی پرستاره و زمستان‌هایی سرد و برف‌گیر دارد.

فوزیه صدیقی
فرحت نیوز