3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

روسیه در حال آماده گی به رسمیت شناختن طالبان قرار دارد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،مقامات حکومت حاکم (طالبان) از سخنان ضمیر کابلوف فرستاده ی ویژه روسیه در امور افغانستان مبنی به رسمیت شناختن امارت اسلامی استقبال کرده است.

ضمیر کابُلف، فرستادهٔ ویژه روسیه در امور افغانستان گفته است،که ممکن روسیه به عنوان نخستین کشوری باشد که طالبان را به رسمیت بشناسد.

به نقل از خبرگزاری اناتولی، کابلوف در مورد به رسمیت شناخته شدن طالبان از سوی مسکو گفت: «امکان چنین چیزی وجود دارد.اما شرایط آن از سوی رئیس جمهور و وزیر خارجه روسیه تعیین شده است.»

او گفته است،که این گروه آماده همکاری با روسیه و حرکت بر اساس قوانین بین المللی است.

در همین حال انعام الله سمنگانی سخنگوی طالبان در یک نوار تصویری به فرحت گفت:دولت حاکم از سخنان کابلوف در خصوص آماده گی روسیه مبنی برسمیت شناختن دولت افغانستان استقبال میکند.

او می افزاید،که دولت حاکم در تعامل رسمی با جامعه ی جهانی بخصوص فدراتیف روسیه است.

سمنگانی تاکید میکند،که تعامل غیر ضروری بین دولت حاکم و جامعه ی جهانی در راستای به رسمیت شناختن دولت (طالبان) باید مطرح نشود.

پس منظر.!

با گذشت ده ماه از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان تا هنوز هیچ کشوری حکومت سرپرست آن‌ها را به رسمیت نشناخته است،اما رفت و آمدهای دیپلماتیک نمایندگان کشورهای مختلف جهان برای رسیدگی به بحران انسانی در این کشور در چارچوب آنچه تعامل با “اداره دفاکتوی ” طالبان خوانده می‌شود، ادامه دارد.

روسیه اما پس از پاکستان و ترکمنستان سومین کشوری بود که به دیپلمات‌های اعزامی از سوی طالبان اعتبار‌نامه داده و سفارت افغانستان در مسکو را به آنها واگذار کرده است.

در ماه اگست سال گذشه میلادی پس از تصرف قدرت از سوی طالبان در افغانستان، دولت های ایالات متحده و اروپایی در یک اقدام مشترک به بیرون کردن شهروندان و همکاران افغان خود از کابل شتافتند اما روسیه یکی از معدود کشورهایی بود که به وضوح از تسلط طالبان، نگران نشده بود.

دیپلمات های روسی در آن زمان مردان جدید (طالبان) در شهر را “آدم‌های عادی” توصیف کردند. آن‌ها برعکس نگرانی‌های بین‌المللی استدلال می‌کردند که “کابل، پایتخت اکنون امن‌تر از قبل است.

شگفت‌تر آنکه رئیس جمهور، ولادیمیر پوتین در یکی از نخستین اظهاراتش در مورد حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان گفت که “تسلط طالبان یک واقعیت است که روسیه باید با آن‌ها کار کند”.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز