3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

امان الله غالب رییس برق به پول گیرمانده خود دست نیافت با مدیر بانک درگیر شد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،امان‌الله غالب رییس پیشین شرکت برق رسانی(برشنا)که با سقوط جمهوریت از افغانستان فرار کرده بود،دو روز پیش به کابل برگشت.

غالب پس از برگشت به کابل،در دیدار با وزیر خارجه حکومت حاکم(طالبان) بگونۀ ناخواسته از راز برگشتش پرده برداشته گفت: «در بیرون از کشور برای کمک به هموطنان،ما بنیادی را نیز اساس گذاشته‌ایم.»

نوار کوتاه ویدیویی از دیدار غالب با امیرخان متقی سر پرست وزیر خارجه به صفحات مجازی منتشر شده میگوید؛در افغانستان هیچ مشکلی نیست،تمام مشکلات در فیسبوک است،و باید فیسبوک محدود شود.

تصاویر تازه ی از غالب در رسانه های اجتماعی منتشر و گفته شده،که وی در یکی از بانک ها رفته،خواستار پول های گیرمانده اش شده است.

یکی از کاربران تویتر،نوشته؛نظر به اطلاع دقيق منبع او مبلغ ٤ مليون ٣١٢ هزار دالر در یکی از بانك ها در شهر کابل پس انداز داشته و خواهان تسليمي يكجايي اين پول ها شده، كه اين موضوع سبب درگيری لفظی او با مدير بانك شده است.

حکومت حاکم(طالبان) پس در حدود ده ماه کمیته ارتباط با افراد کلیدی حکومت گذشته (جمهوریت) را ایجاد کردند،و از افرادی که پس از اقتدار طالبان از کابل فرار کردند دعوت می‌کنند تا دوباره به افغانستان بر گردند.

دولت وزیری سخنگوی پیشین وزارت جنگ،فاروق وردک وزیر دولت در امور پارلمانی و امان الله غالب سه تن از مقاماتی هستند که تاکنون بر اساس کمیته ارتباط به کابل برگشته و با طالبان بیعت کرده اند.

نظریات…

-غالب و شماری دیگر از چهره‌هایی‌که در ماه‌های پسین به کشور برگشته‌اند، هیچ نوع تعلق عاطفی و اخلاقی به افغانستان ندارند.

-آن‌ها برگشته‌اند که از بحران انسانی و بشری کنونی در افغانستان به حیث یک فرصت استفاده کرده و پروژه بگیرند،به دارایی و ثروت بادآوردۀ شان بیافزایند.

-چهره‌هایی چون فاروق وردک، امان‌الله غالب و چهار کلاه دیگر،‌ به مفت‌خوری و ثروت‌اندوزی عادت کرده‌اند.برای آ‌ن‌ها تبعید خودخواسته و بدون درآمد و عاید‌ طاقت فرساست.

کار کرد آقای وردک:

فاروق وردک در دو دهه گذشته مسئولیت رهبری ادارات مختلفی را به عهده داشت.او در دوره ریاست جمهوری حامد کرزی وزیر معارف بود و در دوره ریاست جمهوری محمد اشرف غنی،مسئولیت وزارت دولت در امور پارلمانی را به عهده داشت.

برای اولین بار در گزارش سیگار یا بازرس‌ ویژه‌ی امریکا در امور بازسازی افغانستان مطرح شد و او آقای وردک را متهم نمود که «مکاتب خیالی در مناطق جنگی» ایجاد کرده و این‌گونه‌ بخش بزرگی از بودجه‌ی وزارت معارف را بالا کشیده است.

طبق گزارش سیگار، تا سال ۲۰۱۵ بجز جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی، تنها وزارت توسعه بین‌المللی امریکا حدود ۷۷۰ میلیون دالر به وزارت معارف افغانستان کمک کرده است.

نکته مهم این است که غالب و وردک هر دو متهم به فساد هستند،فساد وردک آفتابی شد و نهادهای جهانی نیز بر آن مهر صحت گذاشتند.

اما پروندۀ فساد غالب در شرکت برق رسانی مستور مانده.در دورۀ ریاست غالب در شرکت برق رسانی بیش از یک میلیارد دالر از این ریاست به سرقت برده شده است.

در همین حال کاربران صفحات مجازی ضمن انتقاد از شعار های مبارزه با فساد دولت حاکم(طالبان) را نیز بیشتر از فاروق و امان غرق در فساد میدانند.

استفاده کننده گان تویتر و فیسبوک از ظریفه غفاری شهردار میدان وردک که چندی قبل از آلمان به کابل برگشت و دوباره  رفت به آلمان یاد کرده گفته اند؛غفاری از برگشت به کابل و حضورش در قلمرو تحت حاکمیت طالبان همانند غالب و وردک خوشحال بود و دفاع کرد.

اما به محض این‌که پول و دارایی های خود را از بانک بیرون کرد و منابع و امکانات برجا مانده را جابجا کرد، به دشنام‌ و بد گویی طالبان پرداخت.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز