3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

سیگر:پای ایالات متحده احتمالاً در آینده به مأموریت در افغانستان کشیده خواهد شد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،بازرس ویژه ایالات متحده میگوید:با بررسی نقش فعالیت‌های کمک‌های پولیس بین‌المللی و آمریکا در افغانستان از سال 2001 به این سو، با محوریت امنیتی قبلی، بازسازی نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان و مسئولیت‌های تقسیم شده را گسترش داده است.

در گزارش آمده،با بررسی شیوه‌های پولیس افغانستان که به اواخر دهه 1800 باز می‌گردد – نمونه‌ای از زمینه فرهنگ عمیقی است که برنامه‌های مؤثر کمک پولیس به آن نیاز دارند و مستشاران ایالات متحده در افغانستان اغلب فاقد آن بودند.

یافته‌های ما دشواری مبارزه با شورش‌های به شدت مسلح را در حالی که تلاش برای توسعه قابلیت‌های اجرای قانون و پولیس غیرنظامی بومی می‌کند، نشان می‌دهد.

با هجوم شورشیان به رهبری طالبان به جنوب و شرق افغانستان در سال 2004 و تشدید خشونت، ایالات متحده و
جامعه بین المللی تصمیم گرفت که از یک ماموریت کمکی به رهبری غیرنظامیان به یک ماموریت کمک پولیس تحت رهبری نظامی منتقل شود.

نتیجه این تغییر سیاست این بود که نیروی پولیس افغانستان به طور فزاینده ای نظامی شد و تمرکز آن به مبارزه با شورشیان به جای دستگیری جنایتکاران و گانگسترهای معمولی تبدیل شد.

که از این میان اعضای دولت افغانستان یا نزدیک به آن بودند که زندگی روزمره شهروندان افغان را تهدید می کردند.

این نظامی‌سازی، همراه با تمرکز ایالات‌متحده بر عملیات‌های ضدشورش، منجر به تقویت و حمایت از جنگ‌سالاران تبدیل به فرماندهان پولیس شد که از نظر تاکتیکی در جنگ مهارت داشتند، اما همچنین به عنوان ناقض حقوق بشر و جنایتکار شناخته می‌شدند.

مشاوران پولیس اغلب با یک دوراهی اخلاقی روبرو بودند: آیا باید با مقامات پولیس فاسد و بدرفتار و در عین حال مؤثر نظامی که از حمایت بخش‌های کلیدی مردم محلی برخوردار بودند، شریک شوند، یا اینکه امتناع کنند و خطر افزایش بی‌ثباتی، از دست دادن حمایت از مداخله ایالات متحده، و کاهش توانایی ایالات متحده برای هدف قرار دادن و از بین بردن هسته های تروریستی.

این گزارش همچنین تلاش‌های کوچک‌تر کمک‌های پولیس در افغانستان را که نتایج بهتری داشته است، نشان می‌دهد.

واحدهای پولیس افغانستان که به طور خاص برای تحقیق در مورد جنایات خاص – مانند مواد مخدر، فساد و تروریسم – ایجاد شده بودند، با مشاوران آمریکایی و بین المللی که در آن زمینه ها متخصص بودند، ارائه شد.

این مشاوران آمریکایی و بین‌المللی اغلب با همتایان افغان خود زندگی می‌کردند که این امر توانایی مشاوران را برای توسعه روابط، نظارت مؤثر و کاهش مداخلات سیاسی بهبود بخشید.

در نتیجه، واحدهای تخصصی در پولیس مبارزه با مواد مخدر، گروه ویژه جرایم بزرگ و سایر واحدهای ویژه پولیس سریعتر توسعه یافتند و در اجرای قانون و تاکتیک های تحقیقاتی مهارت بیشتری پیدا کردند.

با این حال، پیشرفت شکننده بود،با کاهش حضور جامعه بین‌المللی از سال 2014، برخی از مشاوران آمریکایی همکاری با همتایان افغان خود را متوقف کردند و توانایی‌های افغان در آن واحدها به سرعت رو به وخامت رفت.

در عرض چند ماه پس از اعلامیه سال 2021 ایالات متحده در مورد خروج تمام نیروهای نظامی از افغانستان، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان، از جمله پولیس ملی افغانستان، سقوط کردند.

نتیجه این بود که طالبان تمام شهرهای بزرگ را به تصرف خود درآوردند،در حالی که تحقیقات و تهیه پیش نویس این گزارش در حال انجام بود، حضور ایالات متحده از ردپای کاهش یافته اما پایدار ایالات متحده به خروج کامل پرسونل نظامی و غیرنظامی ایالات متحده تغییر کرد.

پیش نویس های اولیه این گزارش شامل توصیه هایی برای بهبود مأموریت کمک پولیس ایالات متحده بود.

در افغانستان با این حال، با توجه به پیشرفت‌های اخیر، این گزارش تنها توصیه‌هایی را به کنگره و آژانس‌های شاخه اجرایی برای بهبود اثربخشی و کارایی مأموریت‌های کمک‌ رسانی پولیس ایالات متحده در آینده ارائه می‌کند.

اگرچه ایالات متحده از افغانستان خارج شده است، ایالات متحده احتمالاً در آینده به این نوع مأموریت کشیده خواهد شد – و مأموریت های کمک پولیس خارجی که از تجربه ایالات متحده در افغانستان گرفته شده است.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز