3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

روند کمپاین واکسین کرونا در کل افغانستان آغاز و بعد چند ساعت متوقف شد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،امروز کمپیاین سراسری واکسین« COVID 19» یا کرونا در سراسر افغانستان آغاز شد،اما چند ساعت بعد این روند از سوی وزیر صحت عامه متوقف شده است.

منبع به شرط افشا نشدن نامش به فرحت گفت:روند تطبیق واکسین کرونا بامداد امروز در سراسر افغانستان آغاز شد و قرار بود،که چهارم نیم میلیون دوز واکسین تطبیق شود،اما به دلیل نامعلومی از سوی وزیر صحت متوقف شد.

این در حالیست،که هفته ی گذشته وزارت صحت عامه دولت حاکم(طالبان) گفته بود،قرار است در روز های نزدیک کمپاین سراسری واکسین کرونا در کل افغانستان آغاز شود.

این وزارت طی اعلامیه ی صوتی گفته است،که از زمان حاکمیت طالبان در کل افغانستان در حدود۴٫۶ میلیون تن واکسین کرونا را تطبیق کرده اند،و این روند ادامه دارد.

بگفته ی این وزارت قرار است طی یک ماه آینده در حدود ۴٫۵ الی ۴٫۸ میلیون نفر دیگر از واکسین کرونا در کل کشور مستفید شوند.

تلاش کردیم نظر مقامات مسول در وزارت صحت افغانستان را از طریق پیام داشته باشیم موفق نشدیم.

معلومات عمومی در مورد شیوع ویروس کرونا

کروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود. کرونو ویروس‌ها در سال 1965 کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها تا به‌طور مداوم تا اواسط دهه 1980 ادامه داشت. اگرچه کرونو ویروس‌ها بیشتر در حیوانات دیده می‌شوند، اما پنج نوع از آن‌ها دستگاه تنفسی بدن انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این ویروس در سال 2003 باعث سیندروم حاد و شدیدی تنفسی (SARS) در کشور های آسیایی گردید که حدود ۸۰۰۰ نفر مصاب و حدود 10 در صد وفیات داشت.

در سال 2012 نوع دیگر این ویروس باعث به وجود آمدن سیندروم تنفسی خاور میانه (MERS) گردیده که در آن ۲۴۹۴ نفر را مبتلا و از این میان ۷۸۰ نفر تنها در عربستان سعودی جان باختند (در هر ۱۰۰ نفر ۳۷ نفر فوت کردند).

بار آخر این ویروس با تغیر شکل در 31 دسمبر 2019 در شهر ووهان چین باعث شیوع مریضی شده که تا امروز به بیشتر از ۴۴ کشور در تمام قاره های جهان انتشار کرده و بیشتر از ۸۰ هزار نفر را مصاب کرده و از هر ۱۰۰ نفر ۲-۳ نفر از سبب این مرض فوت کرده اند.

آخرین جزییات واقعات ویروس کرونا در افغانستان

اولین واقعه مثبت این ویروس به روز دوشنبه 24 فبروری دریافت شد که نزد یک مرد ۳۵ ساله که از شهر قم ایران اخیرا به وطن عودت کرده بود می باشد.

تیم های سرویلانس در تمام میدان های هوایی و بنادر کشور مؤظف گردیده اند تا تمام کسانی را که از ایران، چین، کوریای جنوبی و ایتالیا وارد کشور می گردند، معاینه نمایند تا اگر موردی دریافت گردد، به شفاخانه هایی که به همین منظور تجهیز شده است ارسال نمایند.

برای اکنون هر کسی که از چین، ایران، ایتالیا و کوریای جنوبی به افغانستان می‌آیند، معروض به خطر پنداشته می شود، اگر اعراض و علایمی چون تب، سرفه، عطسه و مشکلات تنفسی داشته باشند، باید در واحد تجرید شفاخانه هایی که به همین منظور تعین گردیده است بستری شده و نمونه افرازات طرق تنفسی شان باید آزمایش لابراتواری گردد.

و اگر این اشخاص تا کنون اعراض وعلایمی ندارند، بهتر است برای دوهفته خود را در خانه از دیگران تجرید کنند و اگر اعراض و علایم پیدا کردند، به شفاخانه مراجعه نمایند.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز