3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

کشف مرض ناشناخته اما مشابه به مرض میمون در نیمروز

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،منابع صحی از ولایت نیمروز در غرب افغانستان از مبتلایان امراض ناشناخته اما مشابه به آبله میمونی خبر داده است.

در ماه اخیر پس از آنکه ایران مهاجران افغان را از آن کشور اخراج کرده است،ولایت نیمروز هم مرز با ایران شاهد چندین مرض ناشناخته که یکی آن (شباهت با آبله میمونی) دارد را شاهد بوده اند.

دو تن که تازه از ایران رد و مرز شده و این مرض در وجود شان دیده شده یکی آن ۱۶ ساله باشنده ولایت غزنی و دیگر ۱۹ سال سن دارند،که هردو در یک اتاق زنده گی می‌کردند.

نظر به حساس بودن،شرایط فعلی نخواستیم نام و تصاویری از آنها را منتشر کنیم.

منابع صحی به قول مریضان این بیماری به فرحت میگوید: سردردی,تب,درد عضلاتی کمردردی ٢٢ روز قبل وجود داشته که بعد از حدود شش روز نزد مریض ضایعات جلدی اولا در قسمت روی یا صورت و بعدا به دست و پاها سرایت نموده است.

فعلا غدوات لمفاوی ناحیه گردن خفیفا حساس و متبارز است.

-نشانه‌های اولیه آبله میمون،شامل تب، سردرد، ورم، کمردرد، درد عضلات و بی‌حالی عمومی است.

هنگامی که تب شروع می‌شود، جوش‌ها و التهاب‌های پوستی ایجاد می‌شوند که اغلب از صورت شروع می‌شوند، سپس به سایر قسمت‌های بدن، معمولاً کف دست‌ها و کف پا گسترش می‌یابند.

این جوش‌ها می‌توانند با خارش زیاد همراه باشد، تغییر می‌کنند و مراحل مختلفی را طی می‌کند تا در نهایت یک جای زخم ایجاد می‌شود که بعداً می‌ریزد. ضایعات می‌توانند باعث باقی ماندن جای زخم شوند.

عفونت معمولاً خود به خود برطرف می‌شود و بین ۱۴ تا ۲۱ روز طول می‌کشد.

شخص چگونه به آن مبتلا می‌شو!

آبله میمون می‌تواند زمانی که فردی در تماس نزدیک با فرد آلوده باشد سرایت کند. این ویروس می‌تواند از طریق پوست زخم شده، دستگاه تنفسی یا از طریق چشم، بینی یا دهان وارد بدن شود.

ذره ویروس آبله میمون

این بیماری پیش از این به عنوان یک عفونت مقاربتی توصیف نشده بود، اما می‌تواند از طریق تماس مستقیم در طول رابطه جنسی منتقل شود.

آبله میمون همچنین می‌تواند از طریق تماس با حیوانات آلوده مانند میمون‌ها، موش‌ها و سنجاب‌ها یا اشیاء آلوده به ویروس مانند رختخواب و لباس منتقل شود.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز