3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

شورای امنیت:محدودیت ها با انتظارات جامعه جهانی و تعهدات طالبان در قبال مردم افغانستان در تضاد است

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،شورای امنیت سازمان ملل متحد به مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان در زندگی عمومی، در افغانستان تاکید کرده اند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از کاهش روزافزون احترام به حقوق بشر و آزادی های اساسی زنان و دختران در افغانستان توسط طالبان، ابراز نگرانی کرده است.

این شورا با نشر اعلامیه ی گفته است؛اعمال محدودیت هایی که دسترسی به تحصیل، اشتغال، آزادی رفت و آمد و محدودیت های که طالبان به زنان وضع کرده نگران کننده‌ است.

محدودیت ها با انتظارات جامعه جهانی و تعهدات طالبان در قبال مردم افغانستان در تضاد است.

اعضای شورای امنیت در ادامه با ابراز نگرانی عمیق از اعلامیه های طالبان مبنی بر اینکه تمام زنان باید صورت خود را در مکان های عمومی و در برنامه های رسانه ای بپوشانند، تنها در مواقع ضروری از خانه خارج شوند و نقض این دستورالعمل منجر به مجازات می شود، ابراز نگرانی کردند.

همچنین نسبت به تصمیم طالبان مبنی بر انحلال چندین نهاد مهم ملی ابراز نگرانی کردند.

اعضای شورای امنیت از طالبان خواستند تا به سرعت از سیاست ها و اقداماتی که در حال حاضر حقوق بشر و آزادی های اساسی زنان و دختران افغان را محدود می کند، عقب نشینی کند.

آنها همچنین از طالبان خواستند تا به تعهدات خود برای بازگشایی مکاتب برای همه دانش آموزان دختر بدون تاخیر بیشتر پایبند باشند.

اعضای شورای امنیت همچنان نگرانی عمیق خود را در رابطه با وضعیت ناآرام در افغانستان، از جمله چالش های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی و تأثیر آن بر زندگی مردم افغانستان ابراز کرده اند.

در اعلامیه تاکید شده،که حملات تروریستی مداوم که غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی را هدف قرار می دهند، از جمله در زمینه های مذهبی غیر قابل قبول است.

جوامع اقلیت در سراسر افغانستان و کشت، تولید، تجارت و قاچاق مواد مخدر غیرقانونی.

اعضای شورای امنیت در ادامه با ابراز نگرانی عمیق در رابطه با وضعیت وخیم انسانی و اقتصادی در افغانستان، گفت:نیاز به تقویت تلاش‌ها برای ارائه کمک‌های بشردوستانه و سایر فعالیت‌هایی که نیازهای اساسی بشر در افغانستان را پشتیبانی می‌کنند.

آنان می افزاید،که ارائه مؤثر کمک‌های بشردوستانه نیازمند است.

همه بازیگران اجازه دسترسی کامل، ایمن و بدون مانع به کمک های بشردوستانه را برای همه پرسونل بشردوستانه، از جمله زنان، می دهند، و همچنین نیاز به کمک به رسیدگی به چالش های اساسی پیش روی اقتصاد افغانستان، از جمله از طریق تلاش ها برای بازگرداندن سیستم های بانکی و مالی و تلاش ها برای ایجاد امکان استفاده را تشخیص می دهد. دارایی های متعلق به بانک مرکزی افغانستان به نفع مردم افغانستان است.

اعضای شورای امنیت از هیأت کمک سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) خواستند تا به نظارت دقیق و گزارش در مورد وضعیت ادامه دهد و از نماینده ویژه سرمنشی عمومی سازمان ملل درخواست کردند که به تعامل با همه بازیگران سیاسی مرتبط و ذینفعان افغان ادامه دهد.

و مقامات ذیربط، را در مورد این موضوعات، مطابق با مأموریت یوناما، و شورای امنیت را در جریان پیشرفت ها قرار دهند.

مسافر

فرخت نیوز