3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

قرار است بزودی جرگه ی مشورتی در کابل برگزار شود

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،منبع بدون ذکر نامش از قول شهاب الدین دلاور سر پرست وزیر معادن به فرحت میگوید:قرار است بزودی لویه جرگه مشورتی در کابل دایر شود که در آن همه اقشار افغانستان اشتراک خواهند کرد.

این منبع در این مورد بیشتر معلومات ارایه نکرده است.

اما در همین حال،انعام الله سمنگانی از طریق پیام به فرحت گفت:یک اجماع بزرگی افلانی قرار است برگزار شود،اما طرح آن تاکنون نهایی نشده است.

بگفته ی وی گمانه زنی ها بر سر مشخص کردن نام اجماع که لوی جرگه خواهد بود یا تحت عنوان دیگری بر گزار شود ادامه دارد.

اقای سمنگان برگزاری این اجماع را همه شمول گفته تاکید میکند،که در این اجماع از تمام ولایات دعوت خواهد شد، تا بر سر مشکلات موجود و راه حل های آن بحث شود.

او تاکید میکند،که طرح این اجماع هنوز نهایی نشده کمیسیون سیاسی امارت اسلامی بالای آن کار میکند،همانطوریکه نام آن مشخص نشده طرح نحوه ی برگزاری آن نیز تکمیل نیست.

-آیا از مقامات ارشد حکومت قبلی مثلا رییس جمهور غنی،معاونین و وزرای حکومت آن در این اجماع حضور خواهد داشت.؟‌

گفت؛زمانیکه طرح چگونه گی برگزاری این اجماع نهایی شد کابینه تصویب کرد و مقام عالی ا ا تاید کند بعد اعلام خواهد شد،که چه کسانی در این اجماع شامل است.

قرار گزارش ها تاید ناشده گفته میشود،که رییس جمهور غنی به تضمین سازمان ملل متحد به کابل آمده و قرار است یکی از اعضای مهم این اجماع نیز باشد.

روز گذشته،حکومت حاکم از ایجاد کمیسیون ارتباطات به رهبری انس حقانی را اعلام کردند.

ذبیح الله مجاهد در رشته تویتی نوشت؛که این کمیسیون برای برگشت کارمندان پیشین حکومت (فراری) ایجاد شده که رهبری آنرا انس حقانی بر عهده دارد.

او‌ تاکید کرده است،که تعدادی از کارمندان پیشین با تماس به این کمیسیون حاضر به برگشت به وطن هستند،اما از سطح موقف این کارمندان یاد نکرده است.

این در حالیست،که از حکومت حاکم (طالبان) در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ در کابل به قدرت مسلط شدند،اما هیچ کشوری تاکنون حاضر نشده است که طالبان را در افغانستان برسمیت بشناسد.

پس منظر.!

جرگه ملی یا لویه جرگه، بزرگ‌ترین مجمع بزرگان شخصیت‌های قومی و اجتماعی کشور است و در اوضاع بحرانی در افغانستان تشکیل می‌شود.

در بیشتر موارد از سوی پادشاه یا رئیس جمهور فراخوانده شده و اعضای آن می‌توانند هم انتخابی و هم انتصابی باشد.

نخستین جرگه در سال ۱۱۶۰ هجری قمری (۱۱۲۶ هجری خورشیدی / ۱۷۴۷ میلادی) برگزار شد.

این جرگه که سرنوشت و آینده کشور تازه‌ای به نام افغانستان را رقم زد، پس از کشته شدن نادر شاه افشار،در مزار شیر سرخ در قلعه نظامی نادرآباد به تاریخ اپریل ۱۱۲۶ ه‍.ش برگزار شد و نُه روز به درازا کشید.

پس از نُه روز مباحثه میان سران اقوام غلزایی، پوپلزایی، نورزایی، سدوزایی، بدیچی و دیگران، احمد شاه ابدالی از قوم سدوزایی به عنوان پادشاه برگزیده شد.

بقدرت رسیدن احمدشاه ابدالی توسط اولین لویه جرگه و تشکیل حکومت جدید در قندهار،در تاریخ بعنوان سنگ بنای جدایی افغانستان از ایران یاد میشود.

لویه جرگه واژه‌ای پشتو است که در زبان فارسی دری به معنی جرگه بزرگ است. جرگه واژه‌ای فارسی و به معنی گروه و صف آمده‌است. جرگه در کاربردهای سیاسی-اجتماعی آن به معنی گردهمایی و نشست است.

به عبارت دیگر هر مجلس، جلسه و اجلاسی که برای تصمیم‌گیری، نظرخواهی و رایزنی دربارهٔ یک امر محلی، ملی و قومی برگزار شود، جرگه‌است. محتوای جرگه مردمی است و برای سنجش آرای عمومی.

از این رو برخی آن را گونه‌ای رفراندم یا همه پرسی خوانده‌اند.

منظور از تشکیل جرگه‌ها چاره‌جویی، رسیدگی و تصمیم‌گیری همگانی دربارهٔ یک مسئله سیاسی-اجتماعی است.

معمولاً یک تن اداره آن را به عهده می‌گیرد و موضوع خاصی را به همه‌پرسی می‌گذارد تا شرکت‌کنندگان روی آن مباحثه کنند.

در پایان با توافق کلی به تصمیم مشترکی می‌رسند.

این تصمیم سرانجام به مثابه یک فیصله ملی، محلی و قومی عملی می‌گردد.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز