3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

نگرانی بانک جهانی،از افزایش قیمت مواد غذایی اثرات آن بر فقیرترین قشر جامعه

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،بانک جهانی اقداماتی را اعلام کرد که قصد دارد به عنوان بخشی از پاسخ جامعه جهانی به بحران جاری امنیت غذایی، با حداکثر 30 میلیارد دالر پروژه های موجود و جدید در زمینه هایی مانند کشاورزی، تغذیه، حفاظت اجتماعی، آب و آبیاری انجام دهد.

این تامین مالی شامل تلاش هایی برای تشویق تولید غذا و کود، تقویت سیستم های غذایی، تسهیل تجارت بیشتر و حمایت از خانواده ها و تولیدکنندگان آسیب پذیر خواهد بود.

دیوید مالپاس، رئیس گروه بانک جهانی، گفت: «افزایش قیمت مواد غذایی اثرات مخربی بر فقیرترین و آسیب پذیرترین قشر دارد.

او‌گفت،برای اطلاع رسانی و تثبیت بازارها، بسیار مهم است که کشورها در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین اظهارات روشنی درباره افزایش تولید در آینده داشته باشند.

کشورها باید برای افزایش عرضه انرژی و کود، کمک به کشاورزان در افزایش کاشت و عملکرد محصولات، و حذف سیاست‌هایی که مانع صادرات و واردات، هدایت غذا به سوخت زیستی یا تشویق به ذخیره‌سازی غیرضروری می‌شود، تلاش‌های هماهنگی انجام دهند.»

او تاکید کرده،که بانک جهانی در حال کار با کشورها برای آماده سازی 12 میلیارد دالری پروژه جدید برای 15 ماه آینده برای پاسخ به بحران امنیت غذایی است.

انتظار می‌رود این پروژه‌ها از کشاورزی، حمایت اجتماعی برای کاهش اثرات افزایش قیمت مواد غذایی، و پروژه‌های آب و آبیاری حمایت کنند و اکثر منابع به آفریقا و خاورمیانه، اروپای شرقی و آسیای مرکزی و جنوب آسیا می‌روند.

علاوه بر این، سبد موجود بانک جهانی شامل مانده‌های پرداخت نشده 18.7 میلیارد دالر در پروژه‌هایی با ارتباط مستقیم با مسائل امنیت غذایی و تغذیه است که شامل کشاورزی و منابع طبیعی، تغذیه، حمایت اجتماعی و سایر بخش‌ها می‌شود.

در مجموع، این مبلغ بالغ بر 30 میلیارد دالر برای اجرا برای رفع ناامنی غذایی در 15 ماه آینده خواهد بود.

این پاسخ از طیف کامل ابزارهای تامین مالی بانک استفاده می کند و با کار تحلیلی تکمیل می شود.

پاسخ جهانی گروه بانک جهانی به چهار اولویت خواهد پرداخت:

-حمایت از تولید و تولیدکنندگان: با حذف موانع تجارت نهاده، تمرکز بر استفاده کارآمدتر از کودها، و تغییر منظور سیاست‌ها و هزینه‌های عمومی برای حمایت بهتر از کشاورزان و تولید، برای افزایش تولید فصل آینده اقداماتی انجام دهید.

-تسهیل تجارت: ایجاد اجماع بین‌المللی (G7، G20، دیگران) و تعهد برای اجتناب از محدودیت‌های صادراتی که قیمت‌های جهانی غذا را افزایش می‌دهد و محدودیت‌های وارداتی که تولید را در کشورهای در حال توسعه منع می‌کند.

-حمایت از خانواده‌های آسیب‌پذیر: برنامه‌های حمایت اجتماعی هدفمند و حساس به تغذیه را افزایش دهید و مکانیسم‌های تامین مالی زودهنگام را دوباره پر کنید.

-در امنیت غذایی و تغذیه پایدار سرمایه‌گذاری کنید: سیستم‌های غذایی را تقویت کنید تا در برابر خطرات فزاینده (تعارض، آب و هوا، آفات، بیماری‌ها)، اختلالات تجاری و شوک‌های اقتصادی انعطاف‌پذیرتر شوند – نیازهای فوری/کوتاه‌مدت را با سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت متعادل کنید.

بانک جهانی در واکنش به بحران جهانی قیمت مواد غذایی در سال‌های 2007-2008 از طریق برنامه موقت واکنش جهانی به بحران غذا (GFRP) که کمک‌های اهداکنندگان را دریافت کرد و از طریق 100 پروژه به 49 کشور آسیب‌ دیده انتقال داد، تجربه گسترده‌ای کسب کرد.

از آن زمان، بانک ابزارهای جدیدی را برای پاسخگویی به بحران های امنیت غذایی، از جمله پنجره واکنش به بحران IDA ایجاد کرده است.

بانک جهانی همچنین میزبان برنامه جهانی کشاورزی و امنیت غذایی (GAFSP) است که یک صندوق واسط مالی موجود است که به بهبود امنیت غذایی در کشورهای کم درآمد اختصاص داده شده است و می تواند برای کمک به تامین مالی پاسخ به بحران جهانی غذایی فعلی دوباره پر شود.

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز