3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

مجریان زن در رسانه ها تازه ترین دستور امر به معروف را عملی کرد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،پس دستور تازه ی طالبان برای مجریان زن در رسانه ها روز پنجشنبه، تنها تعداد انگشت شماری از آنها از این دستور که پوشش صورت بود پیروی کردند.

اما امروز یکشنبه«۲۲مه» بیشتر مجریان زن با صورت های پوشیده در پرده های تلویزیون ظاهر شدند، پس از آن که وزارت امر به معروف طالبان اجرای دستور را آغاز کرد.

مسولان در وزارت یاد شده،روز یکشنبه اجرای دستوری را آغاز کردند که بر اساس آن مجریان خبری تلویزیونی زن در افغانستان باید صورت خود را هنگام اجرا برنامه ها بپوشانند.

با وجود قیودات سختگیرانه ی طالبان بر آزادی بیان حامد کرزی رییس جمهور باز نشسته ی افغانستان این اقدام رامحکوم کرده و به مجریان زن گفته بود که از این اقدام طالبان پیروی نکنند.

وزارت اطلاعات و فرهنگ قبلاً اعلام کرده بود که این سیاست “نهایی و غیرقابل مذاکره” است.

تعدادی از مجریان زن گفته اند، این فقط یک فرهنگ بیرونی است که به ما تحمیل شده و ما را مجبور به استفاده از ماسک می کند و این می تواند هنگام ارائه برنامه ها برای ما مشکل ایجاد کند.

اما نهاد های حامی خبرنگار در افغانستان در خصوص این دستور طالبان از خود هیچ واکنشی نشان نداده است.

در طول آخرین باری که طالبان در افغانستان از سال 1996 تا 2001 بر سر قدرت بودند، آنها محدودیت های گسترده ای را برای زنان اعمال کردند و آنها را ملزم به پوشیدن برقع و منع همه جانبه کردند.

آنها از زندگی عمومی پس از اینکه آنها دوباره قدرت را در ماه اگست به دست گرفتند، طالبان در ابتدا به نظر می رسید که محدودیت های خود را تعدیل کرده و هیچ  محدودیتی برای زنان را اعلام نخواهند کرد،اما در هفته‌های اخیر، آنها چرخشی تند و تندرو انجام داده‌اند.

در اوایل این ماه، طالبان به همه زنان در ملاء عام دستور داد تا لباس‌های سر تا پا بپوشند که فقط چشمانشان نمایان باشد.

در این فرمان آمده است که زنان فقط در صورت لزوم باید خانه را ترک کنند و مرد آنان به دلیل نقض قوانین پوشش زنان با مجازات مواجه خواهند شد، که با احضار شروع می شود و به دادگاه و زمان حبس می رسد.

رهبری طالبان همچنین دختران را از رفتن به مکتب بعد از صنف ششم منع کرده است.

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز