3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

تام وست با امیرخان متقی در مورد حل چالش های پیش آمده افغانستان صحبت کرد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،وزارت خارجه ی حکومت حاکم(طالبان) میگوید:امیرخان متقی وزیر امور خارجهٔ در تماس تلفونی با تام وست نمايندهٔ ویژه ایالات متحده در امور افغانستان و رینا امیری نمايندهٔ ویژه آنکشور در امور زنان افغان،صحبت کردند.

وزارت خارجه گفته است،تام وست در مورد پیشرفت گفتگوهای کشورش با سکتور مالی افغانستان، به ویژه سیستم بانکی پولی و نیز طیفی از مسائل سیاسی و بشردوستانه دیگر به اشتراک گذاشت.

‏در همین حال،وزیر امور خارجهٔ طالبان نیز پیشرفت‌های صورت گرفته در بخش مالی افغانستان با ایالات متحده
را به اقای تام یک پیشرفت خوب توصیف کرده گفته است، امنیت سرتاسری در افغانستان برقرار شده،داعش شکست خورده و هیچ کس اجازه ندارد تا از خاک افغانستان علیه دیگران استفاده کند.

‏اعلامیه که از سوی وزارت خارجه منتشر شده آمده است،که آقای متقی علاوه میکند،که سیستم بانکی افغانستان علیرغم همه چالش ها فعال است،پول افغانی ارزش خود را حفظ کرده و دولت توانسته است بدون تبعیض به پنجصد هزار کارمند سابق و ده‌ها هزار کارمند جدید خود معاش پرداخت کند و بودجهٔ سال مالی خويش را نیز از منابع داخلی کشور تهیه و تصویب کند.

‏در عین حال،اعلامیه می افزاید،که خانم رینا امیری نیز در این گفتگوی تلیفونی دیدگاه‌های خود را در مورد آموزش، اشتغال و حقوق بشری زنان به اشتراک گذاشت و از حکومت افغانستان خواست تا بر بهبود آنها تمرکز کند.

‏آقای متقی در اين زمينه اظهار داشت علاوه بر اینکه که زنان افغان در زمینه های آموزشی، صحی و پاسپورت و سایر زمینه‌ها کار می‌کنند، فرمانی در مورد رعایت حجاب صادر شده که زنان افغانستان با آن مشکلی ندارند.

هم‌چنان، فرمانی در مورد ممنوعیت مواد مخدر صادر و اجرا شده است.

‏اعلامیه تاکید میکند،که در پایان صحبت های دو طرف بر ادامه تعامل و خویشتن داری در حل مسائل اساسی توافق کردند تا همه مسائل به صورت مشترک حل و فصل شود.

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز