3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

عبدالله عبدالله: تنش‌های قومی افغانستان را به طرف جنگ داخلی سوق می‌دهد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،دوکتور عبدالله عبدالله رییس پیشین شورای عالی مصالحه ی ملی افغانستان در حالیکه در هندوستان به سر می برد به کشتار غیر نظامیان در ولایت های پنجشیر،تخار و بغلان واکنش نشان داد.

عبدالله عبدالله در تویتی نوشته،که در ولایت‌های پنجشیر، تخار، اندراب‌ها‌ و خوست ولایت بغلان در شمال افغانستان نظامیان دست به محکمهٔ صحرائی، کشتار و شکنجهٔ باشندگان مظلوم مُلکی زده‌اند.

آقای عبدالله از نظامیان مشخص نام نبرده است.

وی علاوه میکند،که این‌گونه اقدامات براساس شعایر دینی، قوانین بشری، اصول جنگ، عرف‌ وطنی و بین‌المللی محکوم و قابل نکوهش است.

عبدالله به استناد چهار‌دههٔ اخیر کشور نگاشته است، راه اندازی سیاست انحصار و حذف همواره بر مشکلات مردم و مملکت افزوده و کشور را به سوی بحران سوق داده است.

بحران جاری را می‌توان از راه مذاکره، تفاهم، احترام به ارادهٔ مردم، تنوع مذهبی و تفاوت‌های هویتی-فرهنگی موجود در کشور، حل و فصل نمود.

وی‌  از شخص یا گروهی نام نبرده،گفته است ادامهٔ سیاست‌های ضدبشری، سرکوب، ارعاب و اعمال محدودیت ها بر دختران و زنان موجب انزوای هر چه بیش‌تر کشورو افزایش تنش‌های قومی گردیده و افغانستان را به طرف جنگ داخلی سوق می‌دهد.

او از جامعهٔ بین المللی و نهادهای حقوق‌بشری خواسته است،تا تحقیقات بی‌طرفانه را در بارهٔ حوادث اخیر آغاز و نتایج آن را با مردم افغانستان شریک سازند.

عبدالله عبدالله رییس پیشین شورای عالی مصالحه ی ملی افغانستان،پس از به قدرت رسیدن طالبان در کابل باقی ماند و طالبان بارها آنان را مجرمان خطرناک گذشته خطاب کردند.

طالبان همواره تاکید داشتند،که حامدکرزی رییس جمهور بازنشسته،دوکتور عبدالله عبدالله و عبدالهادی مسلمیار رییس شورای مجلس سنا این کشور را تحت نظارت دارند و آنان حق سفر به بیرون از افغانستان را ندارد.

اما سر انجام عبدالله بعد از مدت در بیشتر از نیم سال موفق شدند،تا افغانستان را ترک کنند.

اعضای خانواده ی رییس شورای عالی عالی مصالحه ی ملی در هندوستان زنده گی می‌کنند.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز