3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

یک خبرنگار کهنه کار الجزیره در فلسطین کشته شد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،مسولان شبکه ی خبری الجزیره تاید کردند،که شیرین ابواقله،خبرنگار فلسطینی این شبکه روز چهارشنبه توسط نیروهای اسرائیلی کشته شده است.

این خبرنگار کهنه‌کار الجزیره ۵۱ ساله اهل بین المقدس و شهروند آمریکا بدلیل پوشش جسورانه‌اش از مناقشه اسرائیل و فلسطین، در سراسر جهان عرب به شهرت رسید.

دوستان و همکاران او،ابواقله را خبرنگار شجاع و مهربان با “خنده ای مسری” توصیف کردند که مبارزات فلسطینی ها را در طول زندگی حرفه ای نزدیک به سه دهه به صدا درآورد.

ندا ابراهیم، خبرنگار الجزیره و همکار ابواقله در کرانه باختری اشغالی گفت: «ضایعه ما بسیار بزرگ است». او مهربان و فداکار بود.

او داستان را به طور کامل می دانست و تفاوت های ظریف را درک می کرد. او انبوهی از اطلاعات را در گزارش خود آورده است.

ابراهیم در حالی که اشک می ریخت گفت، ابواقله انسانی «بی‌نظیر» بود که «بسیار شناخته شده، اما متواضع» و متعهد به تعالی شخصی بود.

ابراهیم گفت؛ که در زمان مرگ ابواقله برای درک بهتر روایت های رسانه های اسرائیلی زبان عربی را یاد می گرفت و به تازگی دیپلوم خود را در رسانه های دیجیتال به پایان رسانده بود.

او نه تنها کسی است که یک کهنه کار بود،سال‌ها در اینجا این داستان را پوشش می‌داد، بلکه کسی بود که مشتاق بود به یادگیری ادامه دهد و با استفاده از ابزارهای جدید گزارش دهد.

ابواقله در سال 1971 در اورشلیم به دنیا آمد، که یک مسیحی بود، ابتدا در رشته معماری تحصیل کرد و سپس در دانشگاه یرموک در اردن به روزنامه نگاری رفت.

او پس از فارغ التحصیلی به فلسطین بازگشت و برای چندین رسانه از جمله رادیو صدای فلسطین و کانال ماهواره ای عمان کار کرد.

او یک سال پس از راه‌اندازی شبکه الجزیره در سال 1996، به عنوان یکی از اولین خبرنگاران شبکه عرب زبان قطر به شبکه رسانه‌ای پیوست و با پوشش خبری انتفاضه دوم فلسطین در سال 2000 به شهرت رسید.

ابواقله در یکی از ویدئوها گفت: “من روزنامه نگاری را برای نزدیک بودن به مردم انتخاب کردم.” شاید تغییر واقعیت آسان نباشد، اما حداقل می‌توانم صدای آنها را به دنیا برسانم.

ابواقله به‌عنوان یک خبرنگار تلویزیونی، رویدادهای کوچک و بزرگ را پوشش می‌داد، از جنگ‌های غزه در سال‌های 2008، 2009، 2012، 2014 و 2021 تا فرار جسورانه شش فلسطینی از زندان که سپتامبر گذشته از زندانی در شمال اسرائیل فرار کردند.

او همچنین اخبار منطقه از جمله جنگ لبنان در سال 2006 را پوشش داد.

دالیا حتوقا، خبرنگار الجزیره که از دوستان نزدیک ابواقله  است، گفت: «شیرین یک پیشگام بود و الهام‌بخش همه ما بود، حضور او مترادف با الجزیره شد.

حتوقا در اوج انتفاضه دوم، سربازان اسرائیلی را به یاد آورد که در اطراف شهر رام‌الله فلسطین می‌رفتند و «از او تقلید می‌کردند و از شاخ گاو، خط‌های پایانی معروفش را فریاد می‌زدند: «شیرین ابواقله، الجزیره، رام‌الله».

حتوقا:گفت که ابواکله خیلی بیشتر از چهره الجزیره در فلسطین است.

او یک خنده داشت،او عاشق سفر، دیدن دنیا، خرید، مهمانی بود.

او در جوانی مادر و پدرش را از دست داد و ظلم و ستم زیادی را در دنیا به خصوص در فلسطین دید، اما این هرگز مانع از قدردانی و لذت بردن از زندگی اش نشد.

او افزود: “صدای او بسیار زیبا بود، حتی زمانی که داستان های دلخراشی را تعریف می کرد.”

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز