3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

نگرانی سازمان ملل،در مورد وضع محدود های رسانه یی در افغانستان

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،امروز سه شنبه مصادف است با ۰۳ ماه مه با روز جهانی مطبوعات و این روز از شوی یونما در همکاری یونسکو در افغانستان تجلیل شد.

یونما در اعلامیه ی گفته است؛که این دو نهاد بین المللی میزبان تعدادی از خبرنگاران و حامیان رسانه ای افغان در کابل بود و زمینه ای را برای تبادل نظر در مورد کوچک شدن فضای رسانه ای در کشور و راه پیش رو فراهم کرد.

یونسکو در بیانیه‌ای که به همین مناسبت قرائت شد، گفت که نگران بازداشت خبرنگاران و افزایش محدودیت‌ها بر آزادی رسانه‌ها است و از همه می‌خواهد از آزادی مطبوعات و حق خبرنگاران برای انجام وظایف خود بدون ترس از دستگیری یا ارعاب حمایت کنند.

مسولان این دو نهاد بین المللی از مقامات حاکم در افغانستان خواستند تا یک رسانه آزاد، کثرت گرا و مستقل را به رسمیت بشناسند به آن احترام بگذارند و به تعهدات این کشور تحت اسناد بین المللی حقوق بشر مرتبط با آزادی عقیده و بیان عمل کنند.

در همین حال،ریچارد بنت گزارشگر ویژه ی سازمان ملل متحد با ابزار نگرانی این سازمان گفته است که ده‌ها خبرنگار زندانی شده، در معرض حمله فیزیکی قرار گرفته، ارعاب و مورد بدرفتاری قرار گرفته و در مواردی حتی کشته و ناپدید شده‌اند.

روز جهانی آزادی مطبوعات امسال در جهان در حالی برگزار می شود که در افغانستان با تسلط گروه طالبان بر کشور ده ها رسانه در ۸ ماه بسته شده و شماری زیادی از خبرنگاران هم بنابر دلایل مختلف کار شان را ترک کرده اند.

در عین حال،ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی کل حکومت سرپرست افغانستان در پیامی به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات، نگرانی برخی از نهادها درباره‌ی وضعیت رسانه‌های افغانستان را «بی‌جا» خوانده و گفته است که رسانه‌های این کشور آزادانه فعالیت و نشرات دارند.

او امروز (سه‌شنبه، ۱۳ ثور) در رشته تویتی، روز جهانی مطبوعات را به ‌رسانه‌های افغانستان تبریک گفته و افزوده است که طالبان از رسانه‌ها حمایت می‌کند.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز