3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

نصیراحمدفایق در پیام عیدی اش میگوید:خوشی از مردم افغانستان رخت بربسته است

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،نصیراحمد فایق نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد در پیام عیدی اش میگوید:به کدام دل خوش عید را برای مردم و میهن عزیز خود تبریک بگویم.


آقای فایق گفته است؛ما اصلا عید نداریم، کشوری که ۹۵ فیصد مردم اش غذا ندارد، نیم نفوس اش از حق کار و تحصیل محروم است،‌ مردم اش مهاجر و مورد تحقیر در تمام گوشه های دنیا قرار دارد، خانواده های داغدیده ی که خون فرزندان شهید شان تا هنوزنخشکیده، کودکان و یتیمانی که در روی سرک میخوابند،‌ بیوه های که دست شان به گدایی دراز و چشم شان به یک پارچه نان است،‌ پدران که از نهایت مجبوریت فززندان شان را میفروشند، چگونه عید را تجلیل کنند؟

وی با ابراز تاسف می افزاید، خوشی از مردم افغانستان رخت بربسته است.

صرف به مناسبت عید سعید فطر.!

به رب العالمین دعا میکنم که یا الله عبادات، طاعات و دعا های مردم عزیزم را که در سخترین شرایط قرار دارند قبول فرما آرزوی ها و خواسته های شانرا برآورده گردان.

‏به امید روزی که همه مردم افغانستان عید را با خوشی و صمیمیت در فضای صلح،‌ رفاه و آرامش در کنار هم تجلیل نمایند.

این در حالیست که روز گذشته (یکشنبه) را دولت حاکم(طالبان) روز اول عید سعید فطر اعلام کردند و از آن تجلیل به عمل آوردند،که بیشتر نفوس افغانستان با اعلام عید از سوی آنان مخالفت کرده از عید استقبال نکردند.

اما امروز دو شنبه را که عربستان سعودی روز اول عید سعید فطر اعلام کرد،اکثریت مردم چه در افغانستان و یا بیرون از کشور هستند تجلیل میکنند.

آنانیکه امروز دوشنبه را روز اول عید تجلیل میکنند،میگویند؛در طول تاریخ افغان‌ها روزه و عید را پر تبانی با عربستان سعودی تجلیل می‌کنند،ما نیز اکنون هم از اعلام عید از سوی عربستان سعودی استقبال می‌کنیم.

در همین حال انعام الله سمنگانی سخنگوی طالبان با نشر تویتی از عدم پیروی از دستور داده گالی اداره حاکم از مردم افغانستان شدیدا ابراز نا رضایتی کرده است.

وی در ادامه تویت نوشته:

«آنانی‌که جهاد افغان‌ها را به عرب‌ها نسبت داده و به این بهانه تمام عرب‌ها را‌ دشنام می‌دادند، امروز امارت اسلامی را در مسئله عید به بهانه‌ی‌ پیروی نکردن از عرب‌ها‌ ملامت می‌کنند!
‏حالانکه اسلام هرگز نگفته است در روزه و عید از عرب‌ها پیروی کنید.
‏محبت عرب‌ها در قلب ایشان مداوم باد!»

عربستان سعودی،پاکستان و اکثریت کشور های جهان اسلام امروز دو شنبه را روز اول عید سعید فطر اقامه و نماز عید را ادا کردند و رسما خوشی های شانرا تجلیل می‌کنند.

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز