A91AD470-C5D0-4AC2-8CE6-15C6E04F3E63

دولت اسلامی در افغانستان به دنبال استخدام تاجیک های منطقه ای و اعمال خشونت علیه تاجیکستان است

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،کمپین رسانه ای گسترده ISKP به دنبال استخدام اتباع تاجیک و اتباع قومی و همچنین تحریک خشونت ستیزه جویان علیه تاجیکستان است.

مدت کوتاهی پس از اولین گزارش حمله دولت اسلامی در شمال افغانستان (ISKP) در 18 اپریل که قلمرو ازبکستان را هدف قرار داد، یکی از حامیان تاجیک زبان در تلگرام، که به طور خاص الهام گرفته بود، خواستار انجام عملیات مشابه علیه تاجیکستان شد.

به همین ترتیب، رسانه رسمی شعبه ISKP العظیم بیانیه ای صوتی به زبان ازبکی را منتشر کرد و این اقدام را جشن گرفت و آن را آغازگر “جهاد کبیر به آسیای مرکزی” اعلام کرد.

این خصومت‌ها مدتی است که تشدید شده‌اند، همانطور که در ویدئویی از جنوری 2021 دولت اسلامی (داعش) از سریال سازندگان نبردهای حماسی نشان داده شد که نشان می‌دهد یک ستیزه‌جوی ISKP تاجیک، دولت «طاغوتی» (ظالم) در دوشنبه را تهدید می‌کند و صراحتاً از تاجیکستان نام می‌برد.

ISKP به دنبال بهره برداری بیشتر از چنین احساساتی است و اخیراً به طور قابل توجهی گسترش تبلیغاتی خود را با گویشوران زبان های آسیای مرکزی در داخل افغانستان و در سراسر منطقه تشدید کرده است.

دولت اسلامی فرصت مناسبی را در آسیای مرکزی می‌بیند و تمرکز بیشتری بر جذب قوم تاجیک‌های و انتقاد از دولت تاجیکستان قرار داده است.

این محاسبه استراتژیک تا حدی بر اساس موفقیت دولت اسلامی در جذب و ادغام جهادی‌های تاجیک در عراق و سوریه با تأسیس خلافت در سال 2014 و در افغانستان از زمان ظهور این شاخه در سال 2015 است.

کمپین رسانه ای گسترده ISKP به دنبال استخدام اتباع تاجیک و اتباع قومی و همچنین تحریک خشونت ستیزه جویان علیه تاجیکستان است.

همچنین هدف آن بی اعتبار کردن طالبان به عنوان یک نهاد حاکم و بی اعتبار کردن آن به عنوان یک مرجع مذهبی در چشم حامیان بالقوه تاجیک است.

ISKP با اجرای عملیات خود از طریق و زیر چتر ارگان رسمی رسانه ای شاخه رسمی خود، العظیم، تلاش های تبلیغاتی خود را که با آسیای مرکزی مواجه است، تقویت کرده است.

این رسانه به طور سنتی مطالبی را به زبان های پشتو و اردو تولید می کند، اما اکنون فهرست خود را با انتشارات به زبان های تاجیکی، ازبکی و سایر زبان های منطقه ای متنوع کرده است.

ISKP کتاب‌های الکترونیکی به زبان تاجیکی، بیانیه‌های صوتی، تصاویر زیرنویس، ترجمه‌ بیانیه‌های دولت اسلامی را منتشر می‌کند و حتی یک کانال TikTok را تبلیغ می‌کند که جمعیت‌شناسی جوانان را هدف قرار می‌دهد.

کمپین تبلیغاتی ISKP به رهبری تاجیکستان دولت اسلامی از زمان بازگشت به قدرت در ماه اگست گذشته، کارزار جنگ رسانه ای خود را علیه دولت طالبان تقویت کرده است.

ISKP طالبان را به عنوان یک جنبش پشتون تک قومی، ملی گرا، دموکراتیک، برتری طلب حنفی و غیراسلامی نشان می دهد.

آنها ادعا می کنند که طالبان قومیت های غیر پشتون را سرکوب می کنند و مجله صدای هند حامی داعش حتی این گروه را به کشتن تاجیک ها و ازبک ها متهم می کند.

به عنوان بخشی از فشار رسانه ای هدفمند آنها، چندین کانال تبلیغاتی به زبان تاجیکی در تلگرام ایجاد کرده است، از جمله نسخه تاجیکی العظیم و رادیو صدای خراسان که محتوای چاپی آنلاین و بیانیه های صوتی تولید می کند.

کانالی به نام العظیم تاجیک به طور مرتب ادعاهای حمله داعش و شماره های خبرنامه النباء را به زبان تاجیکی ترجمه می کند. پس از انتصاب رهبر جدید داعش، العظیم حتی بیانیه ای به زبان تاجیکی صادر کرد.

العظیم تاجیک اخیراً سه کتاب با مهر رسمی العظیم و آرم کتابخانه موارونهر (ماوراءالنهر) منتشر کرده است که نشان دهنده نوعی ارتباط بین این دو است دومی به دلیل انتشار مطالب چاپی طرفدار داعش به زبان تاجیکی معروف است.

اولین کتاب به زبان تاجیکی که در اوایل ماه مارچ منتشر شد، توضیح می‌دهد که چرا جهاد واجب است و جنبش‌هایی را که مدعی جنگ برای اسلام هستند، اما به گفته نویسنده، دست نشانده‌های قدرت‌های خارجی هستند، به ویژه ارتش آزاد سوریه، الحشد الشعبی را نقد می‌کند.

در عراق و طالبان در افغانستان. نویسنده استدلال می کند که این گروه ها برای “اهداف دنیوی” به اسلام خیانت کرده اند. کتاب دومی که در اواسط اپریل منتشر شد، محتوای مذهبی بیشتری با محوریت ماه رمضان دارد، در حالی که متن سوم که در همان زمان منتشر شد، ترکیه و دولت «اخوان‌المسلمین» آن را به دلیل داشتن روابط با اسرائیل مورد انتقاد قرار داد.

شایان ذکر است که تمامی این مطالب با الفبای سیریلیک تاجیکی منتشر شده است که نشان می دهد مخاطبان مورد نظر آن در خارج از افغانستان قرار دارند.

صدای خراسان تاجیکی – مانند دیگر کانال های رادیویی منطقه ای صدای خراسان به زبان های پشتو، دری و ازبکی – حدود 150 فایل صوتی را از سپتامبر 2021 تا 26 اپریل  2022 منتشر کرد.

بیشتر آنها سخنرانی های کوتاهی در مورد جهاد، عقیده و منهج (روش شناسی)، اما بسیاری دیگر طالبان را هدف قرار می دهند و آنها را تکفیر شده اعلام می کنند و خواهان حمله به آنها هستند.

از جنوری 2022، صدای خراسان شروع به انتشار صوتی به صورت تقریباً روزانه کرد که غالباً سخنران یوسف تاجیکی، که عمدتاً از طالبان انتقاد می کرد، پخش می شد.

مسافر

فرحت نیوز