th

حملات علیه غیرنظامیان در ماه های اخیر در افغانستان افزایش یافته است

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،هشت ماه پس از شکست یک دولت تحت حمایت ایالات متحده در افغانستان توسط طالبان، خشونت علیه غیرنظامیان و خشونت‌های با انگیزه سیاسی در این کشور همچنان ادامه دارد، حتی در شرایطی که گزارش و راستی‌آزمایی حوادث در بحبوحه تشدید خاموشی اطلاعات سخت‌تر شده است.

روزنامه‌نگاران و زنان، به‌ویژه آن‌هایی که در تظاهرات‌های مخالف حکومت حاکم شرکت می‌کنند یا آنها را پوشش می‌دهند، به‌طور فزاینده‌ای مورد هدف قرار گرفته‌اند، مانند اعضای دولت سابق و نیروهای امنیتی.

اما درگیری‌های داخلی طالبان، درگیری‌ها بین طالبان و دولت اسلامی، و حوادث مربوط به گروه‌های مسلح ضد طالبان که در ماه‌های اخیر ظهور کرده‌اند یا مجدداً سازمان‌دهی شده‌اند نیز در حال افزایش است و چشم‌انداز تشدید خشونت‌های سیاسی را در ماه‌های آینده افزایش می‌دهد.

A member of the Taliban special forces pushes a journalist covering a demonstration by women protestors outside a school in Kabul, Afghanistan, on Sept. 30, 2021.

 این گزارش توسط پروژه داده های مکان و رویداد درگیری مسلحانه، یا «ACLED»، با مشارکت دیده بان صلح افغان، یک گروه نظارت بر خشونت توسط افغان ها گردآوری شده است.

این تحلیل بر چالش فزاینده نظارت بر گزارش‌های خشونت سیاسی تاکید می‌کند در زمانی که بیش از 300 خبرگزاری افغانستان تعطیل شده‌اند، و در حالی که بسیاری از کسانی که به فعالیت خود ادامه می‌دهند مجبور شده‌اند خود را با سانسور طالبان وفق دهند یا با تهدیدهای قابل توجهی برای کارکنان خود مواجه شوند.

ایمنیرودابه کیشی، مدیر تحقیقات و نوآوری ACLED، به اینترسپت گفت: «محیط گزارش‌دهی، علاوه بر چشم‌انداز سیاسی، البته پس از تسلط طالبان در ماه اکتبر،واقعاً به‌طور چشمگیری تغییر کرد.

رسانه‌هایی که باز می‌مانند با سانسور زیادی مواجه هستند و به دلیل خطرات امنیتی که با آن مواجه هستند، واقعاً نمی‌توانند در مورد آنچه اتفاق می‌افتد گزارش دهند،تهدید، ارعاب،و حتی فراتر از آن، برخی زندانی شده‌اند، برخی شکنجه شده‌اند.»

ACLED که از سال 2017 خشونت ها را در افغانستان دنبال می کند، خاطرنشان کرد که حملات علیه غیرنظامیان در ماه های اخیر افزایش یافته است.

در حدود نیمی از موارد گزارش شده، طالبان اصلی ترین عامل این کار، اما دولت اسلامی و گروه های مسلح ناشناس نیز مسئول هستند، اگرچه محققان معتقدند که حداقل برخی از گروه های اخیر به نمایندگی از طالبان عمل می کنند اما تلاش می کنند دخالت آنها را پنهان کنند.

این گزارش خاطرنشان می کند که غیرنظامیان به دلیل حرفه یا قومیت خود مورد توجه قرار گرفته اند و مقامات دولتی سابق 30 درصد از حملات طالبان را تشکیل می دهند که گاهی اوقات به اعضای خانواده نیز می رسد.

بر اساس تحقیقات اخیر، علیرغم اینکه طالبان به آنها وعده عفو داده بودند، حدود 500 مقام دولتی سابق در شش ماه اول حکومت طالبان کشته یا به زور ناپدید شدند.

جوامع اقلیت مانند هزاره ها، ازبک ها و تاجیک ها نیز هدف قرار گرفته اند و زمین های آنها به زور تصرف شده اند.

زنانی که علیرغم اینکه طالبان مکرراً چنین تظاهراتی را با زور فراخوانده اند، به اعتراضات علیه اقدامات سرکوبگرانه طالبان ادامه داده اند، نیز هدف اصلی به ویژه در ماه های اول سال جاری بوده اند. در برخی موارد، تظاهرکنندگان به آن پاسخ داده اند.

سرکوب با تغییر تاکتیک ها، راه اندازی اعتراضات کوچکتر در فضاهای خصوصی، ضبط سخنرانی ها و تبلیغ آنها در رسانه های اجتماعی. کیشی خاطرنشان کرد: «بسیاری از فعالان زن، به طور خاص به دلیل شرکت در این تظاهرات مورد هدف قرار می گیرند.

این موضوع به نظر من اهمیت ویژه ای برای پیگیری این اعتراضات می کند.

گزارش تحت سانسور با توجه به فرار تعداد زیادی از روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر از افغانستان در هفته های پس از تسلط طالبان، گروه هایی که حوادث خشونت سیاسی و نقض حقوق بشر را رصد می کنند، مجبور به تطبیق می شوند.