CE2600B7-07DC-4906-B941-EDAD289DBA0C

گلبدین حکمتیار: چرا در هفت ماه ‌طراحی و محیط مناسب برای آموزش دختران فراهم نشد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در افغانستان از عدم توجه دولت برحال افغانستان انتقاد کرده میگوید:چرا در هفت ماه طراحی محیط مناسب برای آموزش دختران فراهم نشده است.

این رهبر گروه جهادی در کابل میگوید:مخالفان خواستار تحریم آموزش دختران شده و گفتند که ممنوعیت تحصیل دختران تهدیدی برای امارت اسلامی است.

وی از مخالفان مشخص نام نبرده است.اما گفته است؛امیدواریم سران امارت اسلامی به زودی در این زمینه تصمیم بگیرند.

وی تاکید میکند،که ایجاد یک محیط امن برای تحصیل دختران آرزوی هر مسلمان افغان است و هیچکس دوست ندارد در محیطی مانند دولت قبل به خواهران و دختران خود آموزش دهد.

اما گلایه ما این است که چرا در هفت ماه ‌طراحی و محیط مناسب فراهم نشد؟

دیبرا لاینز نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان در مورد عدم آغاز دروس دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم در اوایل «ماه حمل»نگرانی عمیق ملل متحد را اعلان کرده و پیام مایوسی خود را رسماً به رهبران طالبان رساند.

او همچنان گفته که تعلیم حق ابتدایی و بنیادی بشری می‌باشد و برای افغانستان بسیار لازمیست تا بتواند از بحران اقتصادی خود را بیرون کند و یک جامعه با ثبات ایجاد نماید.

توماس وست نماینده خاص امریکا برای افغانستان تصمیم طالبان را در مورد مکاتب دختران “خیانت” به افغان‌ها و به جامعه جهانی خوانده است.

او در صفحه توییتر خود نوشته است با میلیون‌ها خانواده افغان که بخاطر نرفتن دخترانشان به مکاتب نگرانی دارند، همنوا می‌باشد.

پس منظر.!

وقتی که طالبان در اگست سال گذشته قدرت را به دست گرفتند، مکاتب به خاطر همه گیری کووید ۱۹ مسدود بود.

اما دو ماه بعد فقط به پسران و دختران تا صنف ششم اجازه داده شد که درس‌های شان را از سر بگیرند.

اما تاکنون که از حضور طالبان در افغانستان در حدود بیشتر از هفت ماه می گذرد مکاتب بالاتر از صنف ششم برای دختران دانش آموز بسته است.

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز