447B1D6A-79EF-4093-9D65-1F68E35F6B10

سمنگانی:اقتصاد افغانستان در حال فروپاشی نه بلکه در حال خودکفایی است

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،مقامات حکومت سر پرست افغانستان مدعی است،که بودجه ی سال مالی این کشور از عواید داخلی تامین شده است.

انعام الله سمنگانی یکی از سخنگویان اداره سر پرست افغانستان میگوید:بعد از دو دهه امسال برای اولین بار بودجه مالی از عواید داخلی بدون هیچ نوع کمک بیرونی تامین میشود.

آقای سمنگانی تاکید میکند،که اقتصاد افغانستان رو به بهتر شدن است،پروژه های بزرگ زیربنایی قبیل؛کانال قوشتیپه و چاه های نفت سر پل از پروژه های مهمی است،که از‌عواید داخلی به پیش برده میشود.

در عین حال وی می پزیرد،که تحریم در طول اقتدار طالبان به افغانستان از سوی آمریکا به اینکشور مشکلاتی را به وجود آورده،اما آنرا نگران کننده نمیداند.

این حالیست که بانک جهانی در بررسی چهار ماه اخیر سال ۲۰۲۱ یعنی پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان عواید سرانه ملی در این کشور یک بر سه کاهش یافته نشان داده است.

به باور بانک جهانی انزوای اقتصادی افغانستان و بحران سیاسی این کشور در ماه اگست سبب فقر شده است.

توبیاس هاک یک مقام بلند رتبه بانک جهانی در امور افغانستان روز چهارشنبه گزارش بانک جهانی را در مورد افغانستان بعد از به قدرت رسیدن طالبان با خبرنگاران شریک ساخته گفت:افغانستان یک کشور بی بضاعت جهان است که اقتصاد آن باز هم در حال بدتر شدن است.

در گزارش تازه بانک جهانی آمده است که در حدود ۳۷ درصد افغان‌ها برای خرید مواد خوراکی پول کافی ندارند و ۳۳ فیصد که توان خرید مواد خوراکی را دارند چیزی دیگری خریده نمی‌توانند.

این بانک پیش‌بینی می‌کند که اگر وضعیت چنین دوام کند، نزول اقتصادی افغانستان از سال ۲۰۲۰ تا پایان ۲۰۲۲ به ۳۴ درصد خواهد رسید.

انعام الله سمنگانی در واکنش به این گزارش می افزاید؛ادعای که اقتصاد افغانستان در حال فروپاشی است درست نیست.این ادعا ها از شش ماه بدینسو میشود،اما بعد از دو دهه برای بار اول است،که افغانستان بودجه ی مالی را از دارایی های خودش اعلام میکند.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز