4E17C6E8-D548-41DB-A736-DD7D493CFF12

یونان از سایر مهاجران برای اخراج پناهجویان استفاده می‌کند

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،کسانی که برهنه شده، مورد سرقت قرار گرفته و مجبور به بازگشت به ترکیه می‌شوند و هیچ شانسی برای پناهندگی ندارند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی که امروز منتشر شد، اعلام کرد که نیروهای امنیتی یونان از اتباع کشورهای دیگر، مردانی که به نظر می‌رسد اصالتاً از خاورمیانه یا آسیای جنوبی هستند، برای اخراج‌ پناهجویان در مرز زمینی یونان و ترکیه استفاده می‌کنند.

گزارشی ۲۹ صفحه‌ای تحت عنوان «چهره‌های آنان پوشیده بود؛ استفاده یونان از مهاجران به عنوان پولیس کمکی در اخراج مردم»؛ نشان می‌دهد که پولیس یونان پناهجویان را در مرز زمینی یونان و ترکیه در رودخانه اوروس بازداشت کرده و در بسیاری از موارد بیشتر لباس‌های آنها را از تنشان در آورده پول، تلفن و سایر دارایی‌های آنها را می‌ربایند.

Asylum seekers and migrants descend from a large fishing vessel used to transport them from Turkey to the Greek island of Lesbos. October 11, 2015.  © 2015 Zalmaï for Human Rights Watch

سپس مهاجران را به مردانی نقابدار سپرده و آنها را به زور سوار قایق های کوچک می‌کنند، آنها را به وسط رودخانه اوروس می‌برند و به داخل آب سرد کشانده و وادار می‌کنند تا به سمت ساحل رودخانه به سمت ترکیه حرکت کنند. ظاهراً هویت هیچ کدام از این افراد به درستی در یونان ثبت نشده یا اجازه ارائه درخواست پناهندگی ندارند.

بیل فرلیک، مدیر أمور مربوط به حقوق پناهندگان و مهاجران در دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: «نمی‌توان انکار کرد که دولت یونان مسئول اخراج‌های غیرقانونی در مرزهای خود است و استفاده از نیروهای نیابتی برای انجام این اقدامات غیرقانونی، هیچ مسئولیتی را از ایشان سلب نمی‌کند».

وی افزود: «کمیسیون اروپا باید فوراً اقدامات قانونی را آغاز کرده و دولت یونان را به دلیل نقض قوانین اتحادیه اروپا که اخراج دسته جمعی را منع می‌سازد، در جایگاه پاسخگویی قرار دهد.»

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز