54E2A78C-0E3C-453E-94D0-AF7074793FD6

یک انبار تسلیحاتی طالبان در هلمند از سوی جنگنده های امریکایی منهدم شد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،گزارشات حاکیست که عصر روز گذشته ولایت هلمند در جنوب افغانستان مورد حمله هوایی جنگنده های بدون سرنشین امریکا قرار گرفته یک انبار بزرگ تسلیحاتی نظامی طالبان را منهدم کرده است.

این حمله هوایی جنگنده های آمریکایی در حال صورت میگیرد که از بیرون شدند نیروهای نظامی آنکشور بیش از هفت ماه می گذرد و ماموریت ایالات متحده پس از مدتی ۲۰ سال در افغانستان با فرار اشرف غنی و اقتدار حکومت طالبان به پایان رسید.

منابع استخباراتی بدون ذکر نامش به رسانه‌ها گفته است،که جنگنده های بی سرنیشین امریکا یک انبار اسلحه طالبان در کمپ بوستون را هدف حمله هوایی قرار داده است.

این حمله در ولسوالی شورابک ولایت هلمند صورت گرفته است اما،امار دقیق از تلفات و خسارات وارده ازاین حمله در اختیار رسانها قرار نگرفته است.

در همین حال،هواپیماهای جنگی که مشخص نشده،مربوط کدام کشور است وبه چی دلیل در فضای کابل و سایر ولایات افغانستان گشت و گذار میکند نگرانی های شهروندان افغانستان را بر انگیخته است.

همچنان روز گذشته یک نوار ویدیوی که از میدان هوای کابل در اختیار رسانها قرار گرفت،نشان میدهد که نیروهای نظامی قطر در حال تمرینات نظامی در فرودگاه کابل هستند.

خواستیم نظر مسولان در وزارت های داخله و جنگ«دفاع» افغانستان را در خصوص این گزارش داشته باشیم متاسفانه حاضر نشدند،با ما در این مورد صحبت کنند.اما داکتر نعیم وردک سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر وقوع انفجار را در شورابک تاید کرده است.

آقای وردک گفته است:نیروهای طالبان ماین ها و مواد منفجر ناشده ی از قبل جمع آوری شده را در ولسوالی شورابک در یک دشت منفجر کردند،هیچ نوع حمله هوایی نبوده است.

وی تاکید میکند،که تبلیغات رسانه ها حقیقت ندارد.

دیدگاه احمد سعیدی آگاه امور سیاسی افغانستان در مورد وضعیت سیاسی کنونی این کشور.!

س:آیا امریکا به افغانستان دوباره بر خواهد گشت ؟
س:آیا یکبار دیگر افغانستان محراق توجه جهان قرار خواهد گرفت یا خیر ؟
سوالاتی است،که آقای سعیدی به آن مفصلا پاسخ داده است!

در ابتدا باید گفت آنچه که قضیهٔ افغانستان را یکبار دیگر جهانی خواهد ساخت سه عامل خواهد بود.

۱- بحث داعش:
گروه داعش که در عراق و بخشی از کشورهای خاور میانه و عمدتاً کشورهای عربی احیا و جهانی ساخته شد که باعث پیچیدگی در اوضاع کشورهای مختلف گردیده بود و پس از اقدامات همه جانبه جهانی آرام آرام مهار گردید و طبعات منفی آن تا هنوز افکار جهانی و مردم آسیب دیده را اذیت می کند. گفته می شود که شاخهٔ این جریان زیر نام (شاخهٔ خراسان) از چندسال به این طرف در افغانستان فعالیت می کند که باعث نگرانی آگاهان امور سیاست و امنیت در داخل افغانستان و هم تهدیدی بر کشورهای منطقه و جهان خوانده می شود.

۲- القاعده:
سازمان القاعده یک سازمان مشهور تروریستی بوده که در افغانستان و کشورهای عربی و خاورمیانه حضور فعال داشته حملات مشهور آن گروه در سفارت خانه های آمریکا در کینیا و تانزانیا در دههٔ ۱۹۹۰ بوده و همچنان فاجعه بارترین حملات آن در (۱۱) سپتمبر ۲۰۰۱ در پنتاگن و نیویارک مرکز تجارت جهانی در ایالات متحدهٔ آمریکا خوانده شده است.

رسانه های جهانی و منابع استخباراتی از حضور و فعالیت این گروه پس از مسلط شدن دوبارهٔ طالبان در افغانستان بیشتر گزارش میدهند که خطرات این سازمان تروریستی را نگران کننده می خوانند که افکار جهانی را بیشتر از پیش نگران ساخته است.

گرچند مسئولین ادارهٔ طالبان این ادعا ها را بی اساس میخوانند و برای مهار ساختن هرنوع تهدید خود را ملزم و توانمند میدانند، مگر گفته می شود که طالبان برای حفظ و حضور افراد داعش و القاعده در افغانستان شناسنامهٔ افغانی و برای انتشار آن در جهان گذرنامهٔ افغانی می دهند که باعث نگرانی افکار جهانی شده است.

۳- مواد مخدر و نقض حقوق بشر:
پس از به قدرت رسیدن دوبارهٔ طالبان در قدرت یکبار دیگر سازمانهای جهانی از فراگیر بودن نقض حقوق بشر، تبعیض آشکار اجتماعی، تبعیض جنسیتی، نقض حقوق زنان و دختران و ممنوع ساختن زنان و دختران از تحصیل و کار، ترور های زنجیره ای، محکمه های صحرایی، نقض حریم خصوصی انسانها، منع و محدود ساختن آزادی بیان، فقر و بیکاری، آزاد گذاشتن کشت، تولید و تورید مواد مخدر، کوچ اجباری مردم، فرار کتله ای مردم از افغانستان به کشور های جهان و ده ها موارد دیگر که در محیط داخلی فاجعه بار خوانده می شود که اذهان عمومی را بطور بالقوه آمادهٔ هرنوع اقدامات علیه حاکمیت طالبان ساخته است.

به این اساس (جاوید قمر باجوه) رئیس ستاد ارتش پاکستان از حادثهٔ احتمالی شبههٔ ۱۱ سپتامبر به جهان هوشدار داده است و (دنالدترامپ) رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز از مجبور خواندن بازگشت دوبارهٔ نیروهای آمریکایی به افغانستان در اظهارات خود خاطر نشان نموده که این موارد نشان دهنده احتمال برگشت امریکا به افغانستان است.
اما بمباردمان را که امریکایی ها در حال حاضر در هلمند انجام داده اند و یا بعد از این در مناطق دیگر انجام میدهند عجالتاً هدف از بین بردن سلاح و مهماتی است که از خود امریکایی ها باقی مانده است.

بعد از آنکه امریکایی ها سلاح و مهمات بجا مانده ی خود را محو و نابود ساختند بعداً با یک فیصله جهانی تصمیم خواهند گرفت، ولی خیلی زود خواهد بود که بگوییم فردا یا فردا های دیگر امریکایی ها یکبار دیگر به افغانستان بر میگردند.

فوزیه صدیقی
فرحت نیوز