5EDDD31E-0793-4C68-802B-357F2CCF0DDD

آمریکا،دخالت در امور داخلی پاکستان را رد کرد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،دادگاه عالی پاکستان روز سه شنبه به رسیدگی به درخواست اعتراض مخالفان علیه رد رای عدم اعتماد علیه نخست وزیر عمران خان و متعاقب آن انحلال پارلمان ادامه خواهد داد.

اگر خان حکم مساعدی را به دست آورد، انتخابات ظرف 90 روز برگزار خواهد شد. به گفته کارشناسان، اگر دادگاه علیه نایب رئیس رای دهد، پارلمان مجددا تشکیل جلسه می دهد و رای گیری عدم اعتماد به نخست وزیر را برگزار می کند.

حتی در حالی که این موضوع در دادگاه در حال بررسی است، تا زمان برگزاری انتخابات جدید،خان دولت را رهبری خواهد کرد. با این حال، عمران خان تا زمان تعیین یک نخست وزیر موقت به عنوان نخست وزیر ادامه خواهد داد.

1. رئیس دادگاه روز دوشنبه در حین رسیدگی به پرونده، درخواست اپوزیسیون را برای تشکیل پرونده کامل رد کرد.

قضات در جريان مشاجرات متذكر شدند كه در جريان قطعنامه عدم اعتماد تخلفاتي صورت گرفته است و نسبت به صلاحيت قانون اساسي نايب رئيس مجلس براي تصويب چنين حكمي ابراز ترديد كردند.

باندیال رئیس دادگاه گفت:که دادگاه در این مورد “حکم معقولی” صادر خواهد کرد.

2. گلزار احمد وزیر سابق عدلیه  پاکستان توسط عمران خان برای پست نخست وزیری موقت معرفی شد.

بر اساس ماده ۲۲۴ الف (۱) قانون اساسی پاکستان، یک دولت موقت برای سازماندهی انتخابات در این کشور تشکیل می شود.

خان تا زمان انتصاب یک نخست وزیر موقت به عنوان نخست وزیر ادامه خواهد داد.

3. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت؛ که این کشور از رعایت مسالمت آمیز اصول قانون اساسی و دموکراتیک در پاکستان، که در آشفتگی سیاسی غرق شده است، حمایت می کند.

پرایس ادعاهایی مبنی بر دخالت ایالات متحده در امور داخلی پاکستان و تلاش برای سرنگونی دولت نخست وزیر عمران خان را رد کرده و تاکید کرد که “ما از یک حزب سیاسی بر حزب دیگر حمایت نمی کنیم.”

درخواست در دادگاه عالی پاکستان با استناد به نامه “توطئه خارجی” به دنبال جلوگیری از رای اعتماد است

4. در بحبوحه بحران سیاسی و قانون اساسی پاکستان، معید یوسف مشاور امنیت ملی پاکستان روز دوشنبه استعفا داد.
5. روز یکشنبه، 3 اپریل، عمران خان از تلاش مخالفان برای برکناری او از قدرت پس از رد درخواست عدم اعتماد علیه وی توسط معاون رئیس مجلس ملی، که ادعا کرد این یک “توطئه خارجی” بود، جان سالم به در برد.

پس از آن، عمران خان به رئیس جمهور توصیه کرد که مجلس ملی را منحل کند. بر این اساس مجلس ملی منحل شد و تا 90 روز آینده انتخابات در پاکستان برگزار خواهد شد.

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز