AC00FEBA-24E0-4787-BB07-924816933551

آمریکا:سطوح خشونت‌آمیز طالبان روند صلح افغانستان را تهدید میکند

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،سیگر یا باز رس ویژه ایالات متحده آمریکا گزارشی را تحت عنوان «وضعیت امنیتی در افغانستان» از تاریخ ۳/۹ نوامبر را حکومت طالبان را با حکومت محمد اشرف غنی منتشر کرده است.

روز گذشته سیگر در گزارش هفتگی وضعیت ۳ تا ۹ نوامبر، سازمان حقوق بین‌الملل انکشافی (IDLO) که با وزارت امور خارجه قرارداد دارد،اعلام کرد که در مجموع، «حوادث امنیتی در مقایسه با سطوح قبل از فروپاشی حکومت غنی پایین است».

1 ارزیابی امنیتی IDLO شامل حوادث خشونت سیاسی و همچنین رفتار مجرمانه عمومی (مانند عنوان دزدی، هجوم به خانه، یا حمله) .2 به نظر می رسد که تعداد حوادث، به ویژه برای مناطق روستایی و ترافیک جاده های تجاری کم باشد. رستوران ها فعال و خیابان ها در شب امن هستند.4
بر اساس پروژه داده‌های مکان و رویداد درگیری‌های مسلحانه (ACLED)، خشونت‌های سیاسی و حوادث اعتراضی در زمان طالبان (سپتامبر تا دسامبر 2021) در مقایسه با میانگین حوادث در دولت افغانستان (جنوری 2020 تا اگست 2021) 87 درصد کاهش یافته است.

50 درصد بسیار بیشتری از حوادث جاری نیز رویدادهای اعتراضی هستند تا خشونت (16٪ از حوادث در مقایسه با 1٪ در دولت سابق افغانستان). انگیزه های اعتراض از مطالبات برای حقوق زنان و دسترسی برابر به فضاهای عمومی گرفته تا درخواست از کشورهای غربی برای آزادسازی دارایی های افغانستان.

ACLED یک سازمان غیرانتفاعی است که تا حدی توسط دفتر عملیات درگیری و تثبیت وزارت امور خارجه تأمین مالی می شود. هدف آن جمع‌آوری و ارائه داده‌های در دسترس عموم درباره همه خشونت‌های سیاسی و رویدادهای اعتراضی گزارش‌شده در سراسر جهان است.

7 ACLED خاطرنشان می‌کند که افغانستان به دلیل ویژگی عمدتاً روستایی‌اش همیشه یک چالش منحصربه‌فرد برای داده‌ها بوده است.

توجه: پروژه داده‌های مکان و رویداد درگیری‌های مسلحانه (ACLED) با هدف ثبت همه موارد “بی نظمی سیاسی” که شامل “خشونت سیاسی” است، به عنوان استفاده از زور توسط یک گروه با هدف یا انگیزه سیاسی و همچنین پیش‌آگهی تعریف می‌شود.

رویدادهای خشونت آمیز، مانند تظاهرات، و شورش.

فرماندهی مرکزی نیروی هوایی ایالات متحده، فرمانده اجزای هوایی نیروهای ترکیبی (CFACC) از اصطلاح “حملات هوایی” استفاده نمی کند. بلکه CFACC تعداد پروازهای هواپیما یا هواپیماهای بدون سرنشین و مقدار مهمات مصرف شده یا “سلاح های آزاد شده” از هواپیما را ثبت می کند.

داده های ارائه شده در شکل تعداد سلاح های آزاد شده است، به این معنی که یک سورتی هواپیما می تواند چندین سلاح را آزاد کند.

منبع: ACLED، “پروژه داده های مکان و رویداد درگیری مسلحانه (ACLED)؛ www.acleddata.com، دسترسی به 1/2022 و «کتاب کدهای پروژه داده‌های مکان و رویداد درگیری مسلحانه (ACLED)، 2019، ص. 7; تجزیه و تحلیل SIGAR داده های ACLED، 1/2022; CFACC، “فرمانده اجزای هوایی نیروهای ترکیبی، آمار نیروی هوایی 2014-2021″، 12/31/2021. سفیر ایالات متحده می‌گوید: «سطوح خشونت‌آمیز «افزایش‌آمیز» روند صلح افغانستان را تهدید می‌کند، 2020/10/19. فرماندهان ایالات متحده می گویند: «ترک افغانستان تحت توافق ترامپ می تواند به هرج و مرج دامن بزند،» 3/14/2021. کاخ سفید، «اظهارات پرزیدنت بایدن در راه پیشروی در افغانستان»، 14/4/2021؛ AAN، “یک چهارم ولسوالی های افغانستان در میان فراخوان ها برای “مقاومت دوم” به دست طالبان سقوط کرد، 7/2/2021. CSTC-A، پاسخ به تماس داده SIGAR، 6/15/2021؛ سنتکام، “به روز رسانی در مورد خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان،” 7/5/2021.

و گزارش تعصبات ناشی از ارعاب توسط نیروهای ستیزه جو و دولتی. این وضعیت در زمان طالبان تغییر نکرده است.

علیرغم کاهش حوادث امنیتی، خشونت قابل توجهی از جمله تلفات جمعی توسط دولت اسلامی خراسان (IS-K) همچنان ادامه دارد.

اغتشاشات غیرنظامی از سوی نیروهای طالبان و دیگران؛ و درگیری های پراکنده توسط گروهای ضد طالبان جبهه مقاومت ملی افغانستان.

(NRFA).9 به عنوان بخشی از طرح طالبان برای مقابله با این تهدیدات،است قاری فصیح الدین فطرت، رئیس ستاد ارتش در اواسط جنوری اعلام کرد که افغانستان اکنون حداقل 80000 ارتش دارد.

پرسونل در هشت قول اردو در سرتاسر کشور مستقر هستند و تلاش خواهند کرد تا این نیرو را به 150000 نفر بسازند.

10 این قدرت هدف با 182071 قدرت گزارش شده ارتش ملی سابق افغانستان در بهار 2021 فاصله زیادی ندارد.

ایالات متحده همچنان در مورد تهدید سازمان های تروریستی در افغانستان و منطقه، از جمله باقیمانده ها، نگران است
IS-K و القاعده که آرزوی حمله به ایالات متحده را دارند.

در ماه دسامبر، جنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام، به آسوشیتدپرس گفت؛که خروج نیروهای نظامی و اطلاعاتی ایالات متحده از افغانستان، ردیابی القاعده و سایر گروه‌های افراطی مانند IS-K را بسیار سخت‌تر کرده است.

وی خاطرنشان کرد که ایالات متحده می تواند به هواپیماهای مستقر در خارج از افغانستان برای حمله به تروریست ها، مانند عوامل القاعده، که تعداد آنها “احتمالا کمی افزایش یافته است” تکیه کند.

(تا 31 دسامبر 2021، هیچ حمله هوایی ایالات متحده در افغانستان از ماه اگست انجام نشده است).

وی افزود که مشخص نیست طالبان با چه قدرتی به دنبال IS-K.12 خواهند رفت. یک هفته بعد، امیرخان متقی وزیر امور خارجه طالبان در مصاحبه دیگری با آسوشیتدپرس، از اظهارات جنرال مک کنزی مبنی بر اینکه طالبان ممکن است از آن حمایت نکنند عقب نشینی کرد.

متقی گفت: «اگر مک‌کنزی مدرکی دارد، باید آن را ارائه کند». با اطمینان می توانم بگویم که اینها ادعاهای بی اساس است.»

حملات IS-K همچنان ادامه دارد
هنگامی که جنگجویان طالبان در 15 اگست وارد کابل شدند و کنترل زندان ریاست امنیت ملی را به دست گرفتند، صدها زندانی را که توسط مقامات سابق افغانستان در دست داشتند را آزاد کردند، اما ابوعمر خراسانی، رهبر سابق داعش، و 8 تن دیگر را نیز اعدام کردند.

اعضای IS-K.14 این رویداد، همراه با حمله IS-K در 26 اگست در فرودگاه کابل که منجر به کشته شدن حداقل 170 افغان و 13 سرباز آمریکایی شد، به نظر می رسد که جنگ طالبان را علیه بزرگترین تهدید امنیتی فعلی خود، IS-K تقویت کرده است.

15 اگرچه گزارش امنیتی IDLO برای 17 تا 23 نوامبر می گوید که تعداد حملات IS-K به طور قابل توجهی کاهش یافته است، خشونت همچنان ادامه دارد.

در ولایت شمالی کندز و جنوب شهر قندهار. این حملات عمدتاً اقلیت شیعه را هدف قرار داده است.

مساجد، و نیز نیروهای امنیتی طالبان، از جمله در جریان حمله به شفاخانه نظامی کابل.

17 طالبان سلاح هایی را که پس از این حملات به اکثر محافظان هزاره در این مساجد ضبط کرده بودند، پس دادند.

قبل از اگست 2021، از بین بردن داعش هدفی بود که طالبان، دولت افغانستان و نیروهای ائتلاف حداقل از سال 2019 مشترک داشتند.

با IS-K. واحدهای سرخ متشکل از چندین واحد به اندازه کندک (300 تا 350 پرسنل)، پس از آنکه یک واحد یک گروه داعش را در جنوب شهر زابل نابود کرد و اسرای هزاره را که در خارج از غزنی به اسارت گرفته شده بودند، آزاد کرد،قطعه سرخ حتی در کابل نیز شهرت اولیه پیدا کردند.

.20 گزارش‌های متعدد حاکی از آن است که برخی از همکاری‌ها بین دولت افغانستان، طالبان و نیروهای ائتلاف موفق به بیرون راندن داعش از ولایات ننگرهار و کنر در سال‌های 2019 و 2020 شده است.

وزارت دفاع در آن زمان گزارش داد که «فشارهای پایدار از سوی نیروهای دفاعی امنیتی، ائتلاف و طالبان ادامه یافت.

[IS-K] تنزل یافته… این فشار [IS-K] را مجبور کرد که کنترل ارضی در جنوب ننگرهار و کنر را رها کند. بر اساس گزارش شبکه تحلیلگران افغانستان و نیویورک تایمز، حملات هوایی ایالات متحده و نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان (ANDSF) با هماهنگی نیروهای طالبان، شکست های شدیدی را به داعش در آن ولایات وارد کردند.

ویلیام جی برنز، رئیس سیا، در حالی که در کابل برای صحبت با رهبری طالبان در مورد عملیات تخلیه به سر می برد، گزارش شده است که به نیاز طالبان به توقف حملات IS-K.23 یک سازمان خشن با سرمایه قابل توجه، IS-K اغلب به عنوان آخرین و افراطی ترین گزینه برای افراد یا گروه های ناراضی در منطقه ظاهر می شود. جداشدگان و رهبران طالبان، تعداد نسبتاً کم اما رو به رشدی از پرسنل اطلاعاتی و امنیتی دولت سابق افغانستان به IS-K25 پیوسته اند.

IDLO در اواخر نوامبر گزارش داد که طالبان به برخی از اعضای سابق استخبارات افغانستان یا نیروهای ویژه امکان پیوستن به آنها را داده است.

طالبان طبق IDLO.26، کسانی که در عوض به IS-K پیوسته اند، به دلیل ملاحظات مالی این کار را انجام دادند
آژانس اطلاعات دفاعی (DIA) گفت که پرسنل ANDSF
«تقریباً مطمئناً به سازمان‌های افراط‌گرای خشن در داخل افغانستان نپیوسته‌ایم».

27 براساس مصاحبه اخیر SIGAR با جنرال سابق افغان سمع سادات، فرمانده سپاه در ولایت ناآرام جنوب هلمند، شکست ایالات متحده در تخلیه جنگجویان ماهر افغان، به‌ویژه کماندوها و اطلاعات استخبارات.

افسران، می تواند به تجدید حیات IS-K منجر شود. سادات گفت که این افراد به ویژه در برابر جذب نیروهای داعش آسیب پذیر خواهند بود. سادات افزود که این موضوع باید به طور سیستماتیک تر مورد توجه قرار گیرد و خاطرنشان کرد که داعش می تواند به سرعت شرق افغانستان را تصرف کند و ظرف یک سال در کابل مستقر شود.

در مصاحبه اخیر سرمفتش خاص برای بازسازی افغانستان، جنرال مسعود اندرابی، وزیر پیشین وزارت امور داخله در مورد اتهامات مربوط به پیوستن پرسونل امنیت ملی به داعش، از جمله حداقل 10 نفر در ننگرهار که در حال گذراندن دوره آموزشی در پاکستان هستند، بحث کرد.

اندرابی با تکرار نگرانی های سادات گفت:که برای این افراد پیوستن به داعش به معنای مقاومت و انتقام گرفتن از طالبان است. او همچنین خاطرنشان کرد که این پرسونل ممکن است با پیوستن به داعش نیاز به پناه گرفتن از طالبان را احساس کنند.

او گفت:که حتی برخی از افرادی که در لیست های IS-K قرار داشتند، ممکن است با پیوستن به IS-K محافظت پیدا کنند.

خشونت های دیگر در افغانستان قتل‌ها، ترورها و ناپدید شدن‌های غیرقابل پاسخگویی.

بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر در نوامبر (HRW)، حداقل 100 کارمند غیرنظامی، نظامی، پولیس، اطلاعاتی و شبه‌نظامی سابق تنها در چهار ولایت از 15 اگست تا 31 اکتبر 2021 به طور خلاصه اعدام یا ناپدید شده‌اند.

خاطرنشان می‌کند که این حوادث «علی‌رغم عفو اعلام‌شده طالبان برای مقامات غیرنظامی و نظامی دولت پیشین و تضمین‌هایی از سوی رهبری طالبان مبنی بر اینکه نیروهای خود را به خاطر نقض فرمان عفو پاسخگو خواهند دانست، روی داده است».

دولت نیز «به طور گسترده از ناپدید شدن اجباری علیه مخالفان خود استفاده کرده است.»

31 در اوایل ماه دسامبر، قاری سعید خوستی، سخنگوی وزارت داخله ی طالبان در پاسخ به ادعاهای دیده بان حقوق بشر بیانیه ای ویدئویی منتشر کرده گفت: «ما مواردی داریم که برخی از اعضای سابق نیروهای دفاعی امنیتی در دفاع مقدس کشته شده اند،به دلیل رقابت‌ها و دشمنی‌های شخصی، مسئول دانستن مقام‌های طالبان در قبال دشمنی‌های شخصی است.

32 به نظر می رسد که جنگجویان یا فرماندهان طالبان در حال انتقام گیری محلی، عوامل داعش که عملیات علیه مقامات دولتی سابق را متوقف نکرده اند، و حملات مخفیانه ضد تروریسم قطعه ی سرخ طالبان علیه عوامل واقعی یا مشکوک داعش، مسئول اکثر این حوادث هستند.

گاهی اوقات به نظر می رسد این گزارش بر شنیده های محلی تکیه می کند یا آن را تأیید می کند.

مشخص نیست که واقعاً چه کسی وقایع مورد بحث را مرتکب شده است. با این وجود، به نظر می رسد که ناپدید شدن ها و قتل ها در حال وقوع هستند.

33 به گفته وزارت امور خارجه،آمریکا “بیشتر شواهد مربوط به اعدام ها یا ناپدید شدن های مرتبط با طالبان صرفاً داستانی است.”

دیده بان حقوق بشر گفت که بر اساس شرایط عفو عمومی، رهبری طالبان به پرسونل دولت پیشین دستور داده است که در طالبان ثبت نام کنند تا نامه ای برای تضمین امنیت آنها دریافت کنند.

به نظر می رسد که طالبان حق جستجو و بازداشت پرسونلی را که موفق به ثبت نام نشده اند را برای خود محفوظ می دارد، حتی اگر روند ثبت نام نامشخص باشد. در میان غیرنظامیان افغان، طالبان است.

عملیات ضد تروریستی قطعه ی سرخ علیه داعش به ویژه در شرق ننگرهار و شهر کابل ادامه دارد.

پاسخ طالبان به گزارش دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که برخی از پرسنل امنیتی سابق هدف قرار گرفته‌اند.

فعالیت های جنایتکارانه جدید، از جمله وابستگی به داعش.

پس از گزارش‌هایی مبنی بر نقض حقوق بشر توسط سربازان و فرماندهان طالبان، در 21 سپتامبر، طالبان کمیسیونی را برای بررسی گزارش‌های نقض حقوق بشر، فساد، دزدی و سایر جنایات طالبان تشکیل داد.

این کمیسیون متشکل از نمایندگان وزارتخانه های دفاع ،داخله و همچنین ریاست اطلاعات است. IDLO گزارش می دهد که تا اواسط نوامبر، طالبان 200 عضو سابق این سازمان ها را به دلیل تخلفات کشف شده زندانی یا اخراج کرده است.

در پاسخ به یافته های سازمان دیده بان حقوق بشر که در ماه نوامبر برای اظهار نظر به طالبان ارائه شد، طالبان گفت که بازداشت ها و مجازات ها از روند قضایی پیروی می کند و افراد نه به دلیل «اعمال گذشته، بلکه [به دلیل] درگیر شدن در بازداشت هستند. فعالیت های جنایتکارانه جدید … و توطئه هایی علیه دولت جدید.

“39 فاضل قاضی‌زی، روزنامه‌نگار و نویسنده افغان، که با تعدادی از جنگجویان طالبان مصاحبه کرده است، ابراز نگرانی کرد که عملیات‌های ضد تروریستی طالبان ممکن است به نقض عمومی حقوق بشر منجر شود:

40از آنجایی که طالبان لفاظی و زیبایی‌شناسی ضد تروریسم غربی را اتخاذ می‌کنند، ممکن است از اشتباهاتی که یک جمعیت دوست را علیه نیروهای غربی در بیشتر مناطق روستایی افغانستان تبدیل کرد، درس بگیرند.

موضع تهاجمی مبارزه با تروریسم همراه با نوع عدالت خلاصه ای که طالبان انجام می دهند اغلب می تواند باعث سوء استفاده شود.

مانند ناتو، طالبان احتمالاً متوجه خواهند شد که تا زمانی که تلاش بیشتری برای کسب مشروعیت و تضمین مسئولیت پذیری صورت نگیرد، توانایی برتر جنگی به تنهایی برای از بین بردن تهدیدها کافی نیست.

IDLO با تکرار این نگرانی ها گفت: “این نگرانی وجود دارد که نیروهای امنیتی سابق افغانستان و مقامات دولتی که هیچ ارتباطی با داعش ندارند، در این نوع حملات تلافی جویانه فراقانونی گروه طالبان بندی شوند.”

41‌ دستور وزیر دفاع طالبان و رهبر عالی برای سرکوب سوء استفاده ها:
پس از تشکیل کمیسیونی از سوی طالبان در ماه سپتامبر برای بررسی سوء استفاده‌های طالبان، گزارش‌ها حاکی از آن است که رهبران تلاش کردند تا سیاست را در برابر مجازات‌های غیرقانونی تقویت کنند. در اواخر سپتامبر، رویترز گزارش داد که ملا محمد یعقوب، وزیر دفاع طالبان، پسر ملا عمر، بنیانگذار طالبان، از یک پیام صوتی استفاده کرد تا برخی از “مقامات و سربازان بدنام سابق” را به ارتکاب طیفی از سوء استفاده ها متهم کند.

انتقام از پرسونل سابق ANDSF. یعقوب در تلاش برای جلوگیری از تجاوزات بیشتر، به فرماندهان دستور داد تا افراد استخدام شده را بررسی کنند و افراد فاقد صلاحیت را از نیروهای امنیتی دور نگه دارند و افزود: «همانطور که همگی می دانید، تحت عفو عمومی اعلام شده در افغانستان، هیچ مجاهدی حق ندارد از نیروهای امنیتی استفاده کند.

انتقام از هر کس.»

42 در 30 اکتوبر، هیبت الله آخوندزاده، رهبر منزوی طالبان، که سال ها در انظار عمومی دیده نشده بود، در مدرسه ای در قندهار (مدرسه اسلامی) ظاهر شد تا هشدار دهد که طالبان پس از پیروزی نظامی در 15 اگست، اکنون با چالش های جدید حکومت داری روبرو هستند.

هفته‌ها بعد، در اواسط دسمبر، آخوندزاده دوباره ظاهر شد، این بار در دفتر والی کندهار برای دیدار با مقامات سراسر ولایت. آخوندزاده علاوه بر ابراز تاسف از تاثیر تحریم‌ها و مسدود شدن دارایی‌ها در غرب، نگرانی خود را در مورد گزارش‌های متعدد در مورد سوء استفاده از موقعیت‌های طالبان رده پایین و متوسط ابراز کرد و بر نیاز به نظم و انضباط و نماز در صفوف تاکید کرد.

به گفته فاضل‌ قاضی‌زی، روزنامه‌نگار و نویسنده افغان، که برای اولین بار در مورد ظاهر آخوندزاده نوشت، در حالی که «شکاف‌های عمیق در درون طالبان توسط مخالفان سیاسی و بخش‌هایی از رسانه‌ها اغراق‌آمیز شده است، من می‌دانم که چهره‌های دولت [عملی] از این موضوع ناامید شده‌اند. رفتار نادرست برخی از جنگجویان که به غیرنظامیان حمله کرده و آنها را ارعاب کرده اند.»

نیروهای ضد طالبان:

متقی وزیر امور خارجه طالبان در اواسط جنوری با احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان (NRFA) و اسماعیل خان،والی پیشین هرات،در اواسط ماه جنوری در تهران دیدار کرد. خان، والی پیشین هرات که در برابر طالبان مقاومت زیادی کرده است.

او در اوایل ماه اوت، چند روز قبل از سقوط کابل، تسلیم شد.

وزارت امور خارجه ایران گفت: طرفین درگیر گفتگوهای خوبی داشتند. برادرزاده خان، عبدالقیوم سلیمانی که در دولت سابق افغانستان معاون سفیر در ایران بود، توسط متقی به عنوان سفیر در ایران منصوب شد.

پس از تصرف کابل توسط طالبان در ماه اگست، احمد مسعود، پسر فرمانده مشهور سابق ائتلاف شمال، احمد شاه مسعود، برای رهبری NRFA به دره ناهموار پنجشیر عقب نشینی کرد.

دره پنجشیر در برابر اشغال شوروی در دهه 1980 و طالبان در دهه 1990 مقاومت کرد. جنگجویان NRFA توسط بقایای ANDSF که حاضر به تسلیم نشدند تقویت شدند.

46 مقاومت اولیه کوتاه مدت بود و طالبان تا اوایل سپتامبر این دره را تصرف کردند، اگرچه گروه مقاومت متعهد شد که به جنگ ادامه دهد.

47 IDLO در اواخر اکتبر NRFA را شناسایی کرد.

گروه هایی که در پنج ولایت شمالی (پنجشیر، بغلان، کاپیسا، بلخ و بدخشان) به نبردهای پراکنده علیه طالبان ادامه دادند.
به گزارش آژانس اطلاعات دفاعی (DIA)، پرسونل پیشین ANDSF به شمول فرماندهی عملیات ویژه ارتش ملی افغانستان.

پرسونل (پرسونل های امنیتی)، «تقریباً به طور قطع» به NRFA پیوسته اند یا از رژیم طالبان برای فرار از اعدام یا زندان پنهان شده اند.

در مصاحبه اخیر سرمفتش خاص برای بازسازی افغانستان، جنرال اندرابی به این نتیجه رسید که برخی از این پرسونل به NRFA رفتند، اما تعداد قابل توجهی از پرسونل سابق وزارت داخله مستقیماً به ایران رفتند و در آنجا مورد استقبال قرار گرفتند.
DSCMO-A در قطر باقی می ماند:

دفتر مدیریت همکاری امنیتی دفاعی-افغانستان (DSCMO-A) همچنان مقر آن در قطر در پایگاه هوایی العدید است و آخرین تلاش ها را در افغانستان، مانند قراردادهای خدماتی که توسط صندوق نیروهای امنیتی افغانستان (ASFF) تمویل می شود، مدیریت می کند.

DSCMO-A خاطرنشان کرد که بسته شدن ASFF ممکن است سالها طول بکشد به دلیل احتمال ادعاهای آتی و دعاوی حقوقی توسط پیمانکاران.

51 از 31 دسامبر 2021، سرلشکر ارتش کورتیس بازارد مدیر DSCMO-A بود که دارای 27 سرباز آمریکایی بود.

غیرنظامیان وزارت دفاع (اما نه پیمانکاران آمریکایی). DSCMO-A در حال بسته شدن و انتقال فعالیت های خود به سایر نهادهای DOD است.

52‌ موجودی هواپیما و وضعیت زمانی که دولت افغانستان سقوط کرد:

تا 15 اگست2021، نیروی هوایی افغانستان (AAF) 131 هواپیمای قابل استفاده در میان 162 هواپیمای موجود در کل موجودی خود داشت. علاوه بر این، جناح ماموریت ویژه نیروهای امنیتی ویژه افغانستان (ASSF) 39 طیاره با وضعیت نامعلوم در دسترس داشت (بالگردها شامل 18 فروند Mi-17 و پنج فروند UH-60؛ هواپیماها شامل 16 هواپیمای مسافربری یک موتوره و سبک PC-12 بود. -(هواپیمای باری)

.53 در اواسط نوامبر، پس از آنکه تعدادی از این خلبانان در جریان تسلط طالبان به کشورهای همسایه مانند تاجیکستان گریختند، طبق گزارش ها، طالبان از خلبانان سابق نیروی هوایی افغانستان خواست تا تحت عفو عمومی به افغانستان بازگردند.

خلبانان احتمالاً توسط طالبان برای ایجاد نیروی هوایی خود انتخاب شده اند.

55 در عین حال، بسیاری از خلبانان و خدمه سابق AAF در مخفی مانده اند و حداقل یک سازمان خصوصی مستقر در ایالات متحده برای کمک به این پرسونل کار می کند.

وزارت امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد: “ما در ارتباط منظم با دولت تاجیکستان هستیم و بخشی از این ارتباطات شامل هماهنگی در پاسخ به خلبانان نیروی هوایی افغانستان است.”

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز