IMG_6155180071188

طالبان پخش و نشر سریال های مذهبی در تلویزیون تمدن را متوقف کرد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،به ادامه ی محدودیت های رسانه ی از سوی طالبان در افغانستان اینبار نشر سریال های مذهبی را در یکی از رسانه های خصوصی منع کردند.

مسولان شبکه ی تلویزیونی تمدن متعلق به شعیان افغانستان گفته است،که طالبان از آنها خواسته تا نشر تمام سریال‌های تلویزیونی از جمله سریال‌های اسلامی را متوقف کنند.

محمد رحمتی مدیر مسئول تلویزیون تمدن این خبر را در تویتی اعلام داشته است.

این عملکرد طالبان از سوی مسولان حمایت از رسانه های آزاد افغانستان با واکنش های تندی روبرو شده است.

ابوذر صارم سرپلی رییس نهاد رسانه یی افغانستان به فرحت نیوز میگوید:دخالت ارگانهای دیگر در قسمت چگونگی نشرات تلویزیون ها قابل قبول نیست.

بگقته ی آقای سر پلی درحقیقت جلوی گیری از سریالهای خارجی ولو اسلامی باشد توسط ارگانهای دیگر تخطی وناعادلانه است.

وی می افزاید،که واکنش ماهمیشه این بوده تا جلوگیری تخطی های رسانه ی را وزارت اطلاعات وفرهنگ تعقیب کند نه ارگان های امنیتی و استخباراتی.

وی تاکید میکند،که نهاد رسانه ی افغانستان از وزارت اطلاعات و فرهنگ میخواهد هرچه زودتر کمیسیون تخطی رسانه ی را معرفی وفعال کند تا از دخالت ارگانهای مختلف غیر از وزارت فرهنگ جلوگیری شود.

صمیم فروغ فیضی یک عضو فعال رسانه ی افغانستان به فرحت میگوید:منبع عایداتی شماری زیادی از رسانه های داخلی نشر همین سریال هاست که در چارچوکات اصول دین و اسلامی منتشر می‌کنند.

اگر طالبان بنابر مسایل دینی نشر سریال های خارجی را بر رسانه ها متوقف میکند،باید بدیل نشراتی را به رسانه ارایه کند تا رسانه ها زمان نشراتی شان را تکمیل کنند.

این در حالیست که سخنگو و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سر پرست افعانستان بتاریخ «۰۳دلو» سال پار گفته بود،قانون رسانه‌های همگانی را که در حکومت پیشین تدوین شده مطالعه کرده‌،گفته بود این قانون هیچ گونه نقصی ندارد.

ذبیح الله مجاهد، گفته است که حکومت در صدد احیای مجدد کمیسیون تخطی رسانه هاست تا جلو «سوءتفاهم‌ها» گرفته شود و در صورت به میان آمدن هر گونه مشکل، از طریق این کمیسیون برای حل آن اقدام شود.

انتقاد رسانه ها و نهاد های حامی آن در افغانستان از تاخیر در ایجاد این کمیسیون است،که ماه ها میگذرد اما این کمیسیون تشکیل نشده است.

این درحالی است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، ده‌ها رسانه‌ی ملی و بین المللی از فعالیت بازمانده و همچنین خبرنگاران با محدویت گسترده کاری مواجه شده‌اند.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز