6E23AB96-0D66-49CF-9833-7C097065984F

تعدادی از خبرنگاران بازداشت شده در افغانستان هنوز هم در بند هستند

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،به ادامه بازداشت های خودسرانه طالبان در افغانستان هفته ی جاری تعدادی زیادی از خبرنگاران و کارمندان رسانه های محلی ولایت های کندهار ‌ننگرهار از سوی استخبارات بازداشت شدند.

این بازداشت ها در حالی صورت می‌گیرد که اداره صاحب اقتدار در افغانستان چندی قبل قانون رسانه های همگانی حکومت گذشته را نافذ کرده و تطبیق انرا بالای رسانه های همگانی حتمی دانسته است.

اما بدون در نظر داشت مواد مندرج قانون رسانه ها اداره سر پرست افغانستان خبرنگاران را بازداشت و تعدادی از رسانه های محلی و بین المللی را مسدود کردند.

که این وضعیت واکنش های داخلی و خارجی را در پی داشته است،نهاد رسانه ی افغانستان طی نشر اعلامیه ی گفته است؛بسم الله وطندوست را آزاد کنید.

وطن‌دوست رئیس رادیو صدای ملت در قندهار، شام دوشنبه از سوی نیروهای امنیتی آن ولایت بازداشت شده و تا به امروز در بند اداره استخبارات امارت اسلامی قرار دارد.

نهاد رسانه‌یی افغانستان بدین باور است، که آزادی بیان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه به شمار می‌رود، به همین منظور بازداشت خبرنگاران و مسئولین رسانه‌ها در افغانستان بدون در نظر داشت، قانون رسانه‌های همگانی، آزادی بیان را به سمت نابودی سوق می‌دهد.

صمیم فروغ فیضی سخنگوی نهاد رسانه یی افغانستان به فرحت میگوید:در نبود رسانه و آزادی بیان در هر کشور، راه ‌های توسعه وآبادانی همان کشور به بن‌بست میخورد.

نهاد رسانه‌یی افغانستان از نهادهای مسئول می‌خواهد، تا هر چه زودتر آقای وطن‌دوست را آزاد نموده، و به وعده‌های خویش برای دفاع از آزادی بیان و رسانه‌ها احترام بگذارد.

در همین حال نهاد رسانه‌یی افغانستان خود را نسبت به این موضوع مسئول دانسته و آن را پیگیری می‌نماید.

در همین حال عفو بین‌الملل گفته است،روزنامه‌نگاران نباید در معرض بازداشت خودسرانه قرار گیرند،این سازمان آزادی چند خبرنگار از سوی طالبان را گامی نیک خوانده و از طالبان خواستار آزادی هرچی سریع خالد قادری روزنامه نگار/ در هرات شدند.

آقای قادری در حدود روز پیش در ولایت هرات بازداشت شد و حمیرا قادری خواهر خالد قادری  تاید میکند،که برادرش هنوز هم در قید طالبان هستند.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز