5EDDD31E-0793-4C68-802B-357F2CCF0DDD

واکنش مقامات آمریکایی مبنی بر محدودیت های تعلیمی برای دختران در افغانستان

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،مقامات آمریکایی در مورد تصمیم اخیر حکومت سر پرست افغانستان مبنی براجازه نیافتن دانشجویان دختر به مکتب میگوید؛آموزش یک حق بشری است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، گفته‌است: “آموزش یک حق‌بشری است. این کشور بهانه‌های ⁧‫طالبان‬⁩ را برای برگرداندن تعهد خود به مردم ⁧‫افغانستان‬⁩ مبنی بر اینکه همۀ افغان‌ها می‌توانند امروز در تمام سطوح به مکتب بازگردند، رد می‌کند.”

این در حالیست که روز گذشته در افغانستان آغاز سال تعلیمی۱۴۰۱ از سوی وزارت معارف حکومت سر پرست اعلام شد،اما این سال با محدودیت های تعلیمی برای دانشجویان دختر همراه بوده است.

وزارت معارف پس از حضور گسترده ی دانشجویان دختر به مکاتب بالای صنوف ششم تا دوازدهم بر روی آنان مکاتب را بسته و آنان با نا امیدی دو باره خانه هایشان برگشتند،که واکنش های داخلی و بین المللی را نیز در پی داشت.

دسترسی دختران و زنان به آموزش از جمله خواسته های اصلی جامعه بین المللی از طالبان می باشد که در ماه اگست سال گذشته قدرت را تصرف کردند.

هیچ کشوری تا به حال حکومت طالبان را به رسمیت نشاخته است و دلیل آن از جمله عدم رعایت حقوق بشر و حقوق زنان و عدم تشکیل حکومت فراگیر عنوان شده است.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز