511FAA14-49FF-48DD-AAC3-008CE79BFBD5

عربستان سعودی،81 نفر را در یک اعدام دسته جمعی کشت

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،روز شنبه هفته ی گذشته دولت عربستان سعودی با وجود تضمین های اخیر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان مبنی بر انجام اصلاحات قانونی مهم، 81 نفر را در یک اعدام دسته جمعی کشت.

این قتل‌ها نگاهی اجمالی به عدالت سعودی می‌دهد که اکنون که محمد بن سلمان،توسط دولت‌های غربی که نتوانسته‌اند او را برای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و همچنین جنایات و سوء استفاده‌های متعدد دیگر مسئول بدانند، جسارت کرده‌اند.

محمد بن سلمان از زمانی که ولیعهد شد، با حمله به هر منبع نفوذی که بتواند اقتدار او را بررسی کند، قدرت را تثبیت کرده است.
وزارت داخله سعودی اعلام کرد که دولت 81 مرد را که «محکوم به جنایت تروریستی» و سایر جرایم مرگبار بودند، اعدام کرده،و مدعی شده است که برخی از این افراد از عوامل القاعده و گروه تروریستی دولت اسلامی هستند.

دولت سعودی،این کشتارها را در حالی انجام داد که رهبران جهان درگیر اوکراین بودند. این قتل‌ها احتمالاً علناً برای نشان دادن قدرت دولت و تقویت فضای ترس در میان مردم عربستان اعلام شده است.

در حالی که این اعدام بزرگترین اعدام تا به امروز در عربستان بوده است.

پس منظر:

اما به دنبال اعدام دسته جمعی 37 نفر در سال 2019 و 47 نفر در سال 2016 است. و اغلب حتی مستحق بازداشت نبود. برخی از اتهامات مربوط به اعمالی به اندازه شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز بود.

مقامات سعودی این اعدام دسته جمعی را به طور خصوصی انجام دادند و به گفته افراد نزدیک به قربانیان، دولت از تحویل اجساد به خانواده ها خودداری کرد.

اینکه دولت به خانواده‌های آسیب دیده اجازه دفن عزیزان خود را نمی‌دهد، گویای قدرت مطلق و ترسی است که محمد بن سلمان قصد دارد با آن بر کشور حکومت کند.

رسانه های عربی گزارش دادند،وقتی محمد بن سلمان پادشاه شد،مسیر به تاج و تخت کاملاً مطمئن است زیرا او رقبای واقعی و بالقوه را در خانواده خود حذف کرده است و حکومت او می تواند خیلی زود آغاز شود، زیرا پدر 86 ساله اش از بیماری رنج می برد.
محمد بن سلمان از زمانی که ولیعهد شد، با حمله به هر منبع نفوذی که بتواند اقتدار او را بررسی کند، قدرت را تثبیت کرده است. فراتر از مرگ خاشقجی، این شامل بازداشت، شکنجه و انتقال اجباری ثروت نزدیک به 400 رهبر قدرتمند تجاری سعودی، مقامات دولتی سابق و اعضای خانواده سلطنتی است.

همچنین دستگیری‌های ناعادلانه، بازداشت و ناپدید شدن اجباری روحانیون میانه‌روی سعودی که جرأت می‌کردند حتی اصلاحات حقوقی ملایمی را مطرح کنند، صورت گرفته است.

عبدالله، همچنان با آزار و اذیت مقامات سعودی مواجه است، حتی در ایالات متحده، پدر عبدالله از سال 2017 در سلول انفرادی زندانی است و به دلیل درخواست صلح در توییتر با احتمال اعدام روبرو است. 19 نفر دیگر از اعضای خانواده از خروج از عربستان سعودی منع شده اند.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز