848BD51F-937E-414A-B4B7-45B9892D9DDE

سازمان ملل: بیش از یک میلیون پناهجو مجبور به فرار از اوکراین شدند

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،سازمان ملل متحد در نیویورک میگوید: در هفته گذشته، بیش از یک میلیون پناهجو مجبور به فرار از اوکراین به دنبال امنیت و حفاظت شده اند، که صدها هزار نفر از آنها کودکان هستند.

بگفته ی اعلامیه این سازمان مدافع از مهاجرت بین المللی،در میان کسانی که فرار می کنند، بسیاری از آنها بدون همراه هستند یا از والدین یا اعضای خانواده خود جدا شده اند.
در اعلامیه تاکید شده،که کودکان بدون مراقبت والدین در معرض خطر خشونت، سوء استفاده و استثمار نیز قرار دارند. وقتی این کودکان به آن سوی مرزها منتقل می شوند، خطرات آن چند برابر می شود. خطر قاچاق نیز در مواقع اضطراری افزایش می یابد.
یونیسف و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) از همه کشورهای همسایه می خواهند که پس از اجازه دسترسی به قلمرو خود، از شناسایی و ثبت فوری کودکان بدون همراه و جدا شده فراری از اوکراین اطمینان حاصل کنند.

کشورها باید بلافاصله پس از عبور از گذرگاه های مرزی، فضاهای امنی را برای کودکان و خانواده ها ارائه دهند و این فضاها را به سیستم های ملی حفاظت از کودکان مرتبط کنند.

وضعیت اضطراری کنونی همچنین مستلزم گسترش سریع ظرفیت ترتیبات مراقبت های اضطراری با مراقبین غربال شده و همچنین سایر خدمات حیاتی برای محافظت از کودکان، از جمله در برابر خشونت مبتنی بر جنسیت، و همچنین مکانیسم های ردیابی خانواده و اتحاد مجدد است.
برای کودکانی که بدون خانواده در آن سوی مرزها آواره شده‌اند، سرپرستی موقت یا سایر مراقبت‌های مبتنی بر جامعه از طریق یک سیستم دولتی محافظت حیاتی ارائه می‌کند.

نزدیک به 100000 کودک که نیمی از آنها دارای معلولیت هستند، در مدارس مراقبت های سازمانی و شبانه روزی در اوکراین زندگی می کنند. بسیاری از این کودکان دارای اقوام زنده یا قیم قانونی هستند.

ما گزارش‌هایی از موسساتی دریافت کرده‌ایم که به دنبال انتقال کودکان به مکان امن در کشورهای همسایه یا فراتر از آن هستند. با توجه به اینکه، تحت شرایط خاص، تخلیه انسان دوستانه می تواند نجات دهنده باشد.

بسیار مهم است که اقدامات ویژه ای به نفع کودکان انجام شود و رضایت والدین یا افرادی که مسئولیت مراقبت از آنها را دارند داده شود. تحت هیچ شرایطی نباید خانواده ها در نتیجه جابجایی یا تخلیه از هم جدا شوند.
کسانی که از نظر قانونی مسئول کودکان در مؤسسات در اوکراین هستند باید اطمینان حاصل کنند که تخلیه مطابق با دستورالعمل های مقامات ملی انجام می شود.

تحرکات باید بلافاصله پس از عبور از مرز به مقامات ذیصلاح در اوکراین و کشورهای همسایه گزارش شود و تا آنجا که ممکن است کودکان باید با مدارک شناسایی و پرونده خود تخلیه شوند.

در عین حال، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و یونیسف میگوید؛باید به خاطر داشت که کودکان بدون همراه و جدا شده آسیب‌پذیر هستند و نیازهای فوری و ایمنی آن‌ها در جایی که هستند باید در کوتاه‌مدت اولویت‌بندی شود، در حالی که راه‌حل‌های میان‌مدت تا بلندمدت براساس منافع آنها شناسایی می‌شود.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) و یونیسف (یونیسف) متعهد به همکاری دست در دست هم برای حمایت از مقامات ملی برای حمایت از کودکان هستند و تضمین می کنند که ایمنی و حفاظت از آنها در مرکز قرار دارد.

احسان الله صدیقی